Tuesday, July 27, 2010

Kenangan 4

Setelah tamat pelajaranku di sekolah menengah, aku meneruskan cita-citaku sebagai seorang jururawat pelatih di salah sebuah kolej swasta.

Pada 1 July 2002, bermulalah perjalanan hidupku sebagai seorang jururawat pelatih.Aku ditempatkan di sebuah asrama yang tidak jauh dari kolej.Di sana aku mula bergaul dengan pelajar-pelajar muslimah yang kebanyakkannya adalah dari pantai timur.

Perkara yang teramat asing sekali,mana tidaknya.Itulah kali pertama aku duduk berjauhan
daripada keluarga sendiri.Kini aku perlu menghabiskan
pengajianku selama 3tahun di sini.Satu tempoh masa yang kurasakan terlalu panjang sedangkan pada masa yang sama aku ingin bergelar jururawat terlatih.

Namun lama-kelamaan aku dapat membiasakan diri kerana rakan-rakanku ini semuanya peramah belaka.Mungkin kerana kefasihanku berbahasa melayu membuatkan aku mudah bergaul dengan mereka.

Sesuatu menarik perhatianku adalah rakan-rakanku ini sering melakukan solat serta mengaji terutamanya selepas solat magrib.Pasti akan kudengar rakan-rakanku ini mengaji.Alunan suara yang lembut menyentuh hatiku walaupun aku tidak memahami apa-apa saat itu.

Namun,terdetik dihati ini pelbagai persoalan...aku tertanya-tanya.."kenapa agamaku tidak menitikberatkan hal agama?".."kenapa tiada peradaban dalam agamaku?"......

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR