Saturday, November 20, 2010

TANGGUNGJAWAB

Assalamualaikum sahabat ain semua, moga sentiasa dalam rahmat Allah S.W.T. hendaknya...amin...

Pejam celik, dah 5 tahun 3 bulan ain bekerja sebagai jururawat di salah sebuah hospital swasta.Cepat betul masa berlalu dan masa mematangkan diri ini dalam menghadapi liku-liku kehidupan yang penuh dengan cabaran.

Pelbagai jenis, karenah, tingkah laku manusia ain jumpa yang adakala menguji kesabaran diri ini.Bekerja sebagai jururawat bukan hanya memberi ubat, merawat luka pesakit, malah lebih daripada itu.Jururawat bertanggungjawab melaksanakan tugas yang diamanahkan serta menyampaikan maklumat mengenai keadaan pesakit dengan tepat dan telus kepada pakar perubatan.

Bila diamati, diteliti semula tugasan seorang jururawat, sebenarnya bukan mudah.Silap langkah atau perbuatan boleh mengundang bahaya sama ada kepada pesakit atau kepada diri sendiri.Begitulah, andai ingin dihuraikan di sini, rasanya 10 muka surat pun tak cukup.

Namun, ain sedar amanat ini begitu berat kerana segala yang kita lakukan ada yang melihatnya.Mungkin kita boleh berselindung daripada rakan sekerja, tapi dengan Allah??Bukankah Allah Maha Mengetahui segala yang kita lakukan???

Setiap kali ain melakukan tugasan dan andai ada kesilapan berlaku, rasa diri ini amat berdosa sekali.Setiap kali timbul perasaan marah, setiap kali kesabaran ain diduga, pasti timbul rasa kesal dalam diri ini.Ain adakala marah pada diri sendiri kerana adakala hilang kesabaran sewaktu bekerja.Sedangkan sikap sabar itu adalah satu perkara yang harus ada dalam diri seseorang yang beragama Islam.

Diri ini akan menadah pada Yang Esa agar memberikan kekuatan dan kesabaran dalam melaksanakan tugasan harian yang sentiasa berubah-ubah, yang adakala menguji keimanan diri ini.

Apapun, ain sentiasa ingatkan diri ini.Kita bekerja bukan kerana wang semata-mata.Memang benar tanpa wang, kita tak dapat nak beri keluarga kita kesenangan.Namun jika kita niatkan diri ini bekerja kerana Allah, insyaAllah segala pekerjaan yang kita lakukan akan menjadi mudah dan sentiasa dipermudahkan.

Ya Allah, semoga diri ini sabar dengan setiap dugaan daripadaMu...Aku sedar dugaan ini tanda Kau Mengasihi hambaMu yang kerdil ini...

"coretan ini adalah ingatan untuk diri sendiri dan ingatan bersama...."

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR