Sunday, November 14, 2010

Wanita Dan Islam

Assalamualaikum, apa khabar sahabat ain semua?Moga kita semua senantiasa di dalam lindungan Allah s.w.t.

Minggu ini terdetik dihati ingin membincangkn topik tentang 'Wanita dan Islam'. Ain sendiri masih cetek lagi tentang ilmu Allah yang begitu banyak dan melalui penulisan blog, insyaAllah ain dapat usahakan sesuatu menambah ilmu untuk diri sendiri dan dikongsikan bersama dengan sahabat blog ain semua.

Wanita sememangnya dipandang tinggi dan mulia dalam Islam.Ini dapat dilihat melalui rasa cinta dan kasih Rasulullah s.a.w pada puterinya Siti Fatimah.Rasulullah s.a.w sering menyebut:

"Bahawa Fatimah adalah sebahagian dari diriku.Aku berdukacita jika ia berdukacita, dan aku akan lega jika ia senang.Siapa sahaja yang menyebabkan ia marah, sama dengan membuat aku menjadi marah.Fatimah buah hatiku adalah wanita penghuni syurga.."


Begitu indah dan kasihnya Rasulullah s.a.w. terhadap puteri tercinta.Baginda begitu mengasihi dan menyayangi puterinya Fatimah sehinggakan tidak sanggup melihat puterinya dalam kesedihan atau kesusahan.Baginda juga sering mengingatkan kepada para sahabat:

"Barangsiapa yang mempunyai 3 orang anak perempuan, kemudian ia bersabar hidup dalam suka dan duka, maka ia akan dimasukkan dalam syurga kerana rahmat Allah kepada para perempuan tersebut.Seorang sahabat bertanya: Bagaimana kalau hanya 2 orang perempuan ya Rasulullah? Baginda menjawab: Walaupun hanya 2orang.Sahabat bertanya lagi : Bagaimana kalau seorang sahaja ya Rasulullah: Maka baginda menjawab: Ya, walaupun hanya seorang."

Pada zaman sebelum datangnya Islam, kaum arab zaman jahiliyah membenci jika ada kelahiran anak perempuan dalam keturunan mereka.Mereka menganggap anak perempuan begitu malang dan keji jika dibandingkan dengan kelahiran anak lelaki.Anak perempuan yang lahir akan ditanam hidup-hidup tanpa rasa belas kasihan.Namun setelah kedatangan Islam, anak perempuan diberikan hak untuk hidup sama seperti anak lelaki.

Dalam pemilihan pasangan hidup, ibu bapa diberikan tanggungjawab dan hak dalam menentukan calon suami yang soleh bagi anak perempuan mereka.Islam mementingkan agar para ibu bapa sentiasa memilih calon suami yang beriman dan bertaqwa pada Allah, dan bukannya dari segi kedudukan atau harta.

Daripada Aisyah dan Asma binti Abu Bakar.Raulullah s.a.w. bersabda:
"Pernikahan itu diibaratkan dengan perhambaan, maka hendaklah kamu berhati-hati kepada siapa puterimu kamu nikahkan."

Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda:
"Apabila ada yang meminang anak gadismu, dan kamu senang dengan agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah.Kalau tidak kamu lakukan, sama halnya dengan kamu membuat fitnah di muka bumi dan menimbulkan kerosakkan yang besar."

Dalam Islam, wanita masih diberikan peluang dan hak untuk menerima atau menolak calon suami yang ditentukan oleh ibu bapa, namun jika pilihan ibu bapa adalah seorang yang beriman dan bertaqwa pada Allah, adalah lebih baik seseorang wanita itu menerimanya dengan hati terbuka.

Aurat wanita juga amat dititikberatkan.Muslimah diwajibkan menutup auratnya daripada pandangan golongan bukan muhrim, kecuali muka dan kedua belah tapak tangan.Namun akibat peredaran masa dan pengaruh fesyen dari negara barat, ada diantara kita yang tidak mengambil kisah tentang hal ini.Alasan diberikan hanyalah tuntutan kerja memaksa mereka berubah imej.

Apapun tanggungjawab yang perlu digalas pada masa kini, wanita muslimah yang bekerja haruslah menjaga tatatertib serta aurat sewaktu berada di luar rumah agar tidak mencemarkan nama baik Islam.Bagi mereka yang sudah berumahtangga, sentiasalah beringat pada diri sendiri agar sentiasa berwaspada dalam pergaulan mereka dengan yang bukan muhrim.

Ain kini bekerja di salah sebuah hospital swasta dan masih berusaha kuat menjaga tatatertib dari segi berpakaian.Ain masih berusaha mempertahankan hak wanita Islam menjaga kepentingan aurat walaupun semasa bekerja, namun, ianya dipertikaikan.Malah, sikap mereka yang memperkotak-katikkan kepentingan menjaga aurat bagi wanita muslimah membuatkan hati ini sedih dan terhina selalu.

Kita sebagai wanita Islam seharusnya berusaha mempertahankan agama Allah dengan mengikuti segala perintah dan menghindari segala larangannya.Apa ain dapat katakan, Islam mengajar umatnya menghormati kaum wanita dengan caranya tersendiri.

Sampai disini saja coretan ain untuk kali ini.Agak ringkas, namun ain harapkan kita dapat berkongsi sesuatu disini untuk kebaikkan bersama.InsyaAllah kita bertemu lagi di coretan akan datang....

Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR