Thursday, November 18, 2010

ZIKIR

Assalamualaikum buat sahabat semua.Moga kita semua sentiasa dalam lindungan Allah S.W.T.


Begitu indahnya hari ini dan diri ini berasa amat bersyukur kerana dipanjangkan usia dan diberikan peluang untuk menambahkan amal yang sememangnya masih tidak cukup lagi sebagai bekalan untuk ke akhirat.

Sebagai hamba Allah yang sering mengharapkan belas ehsan daripada Yang Maha Esa, perlunya kita mengingati Allah dengan sentiasa berzikir padanya.Berzikir di sini boleh dilakukan dengan 3 cara:
  • dengan perbuatan menggunakan biji tasbih atau alat pembilang.
  • dengan lidah atau sebutan yang dipanggil zikir jali atau zikir jahri.

  • di dalam hati yang dipanggil zikir sirri atau zikir khafi.

Melalui zikir, kita dapat mendekatkan diri kita kepada Allah kerana amalan zikir ini samalah seperti kita berdiaolog dengan Allah.Allah amat suka pada hambanya yang sering berzikir.

Pada zaman moden kini, ramai diantara kita memberikan alasan tiada masa atau penat sebagai alasan untuk tidak melakukan zikir.Sesungguhnya amat rugi golongan sebegini meninggalkan amalan zikir dalam kehidupan seharian.

Daripada pengalaman ain sendiri, ain akui ain rasa tidak tenteram, fikiran bercelaru, sering berasa risau dan tertekan.Ini semua akibat kurangnya berzikir.Diketika ini, diri kita amat mudah terpesong dengan hawa nafsu sendiri.

Alhamdulillah, atas nasihat suami dan melalui kesedaran sendiri, ain mula amalkan zikir.Sememangnya jiwa ini berasa amat tenang dan tidak terlalu tertekan seperti dahulu.

Berzikir dapat mendidik jiwa kita agar menjadi lebih tenang dan sabar.Melalui zikir kita dapat mendekatkan diri pada Allah Yang Esa dan dalam masa yang sama, membuatkan kita agar sentiasa mengingati Allah dalam segala pekerjaan yang kita lakukan.

Di sini ain selitkan bingkisan zikir yang amat ringkas, pemberian daripada seorang hamba Allah ini.Ianya amat mudah bagi kita yang baru berjinak-jinak untuk amalkan zikir dalam kehidupan harian.Buat hamba Allah ain sebutkan tadi, moga Allah merahmati usaha anda dalam menyebarkan ilmu Allah, amin.


WIRID IMAM AL GHAZALI

  1. Hari Jumaat membaca: Yaa Allah (1000 x)
  2. Hari Sabtu membaca: La Illaaha Illallah (1000 x)= "Tiada Tuhan Selain Allah"
  3. Hari Ahad membaca: Yaa Hayyuu Yaa Qoyyuum (1000 x) = "Wahai zat yang hidup kekal abadi"

  4. Hari Isnin membaca: Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billahil'aliyil'Azhiim (1000x)= "Tiada daya dan kekuatan terujud melainkan dengan bantuan Yang Maha Luhur lagi Yang Maha Agung"

  5. Hari Selasa membaca: Shollallaahu 'Alaa Muhammad (1000 x)= "Semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada Nabi Muhammad"

  6. Hari Rabu membaca: Astaghfirullahal 'Azhiim (1000 x)= "Aku mohon ampun kepada Allah Yang Maha Agung"

  7. Hari Khamis membaca:Subhaanallaahil 'Azhiimi Wabihamdih(1000x)= "Maha Suci Allah yang Agung dan segala puji bagiNya"

Ain harap coretan ain kali ini dapat dijadikan panduan untuk kita bersama dan ain pasti ianya amat ringkas serta mudah untuk kita amalkan.Moga kita semua sentiasa mengingati Allah dengan berzikir...amin....


3 comments:

  1. nice blog.. have a view of my blog when free.. http://www.lonelyreload.blogspot.com .. do leave me some comment / guide if can.. if interested can follow my blog...

    ReplyDelete
  2. أن شاء الله هو السمع

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR