Friday, December 10, 2010

IKHLAS

Assalamualaikum, syukur alhamdulillah di hari Jumaat ini ain masih diberikan kesempatan untuk menulis diblog peribadi ini.

Di sini ain ingin utarakan tentang maksud ikhlas.Setiap amal dan perbuatan kita demi mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. perlulah diiringi dengan keikhlasan yang lahir dari hati sanubari.

Keikhlasan kita dalam mendapatkan keredhaan daripada Allah s.w.t. perlu adanya kesungguhan daripada diri sendiri agar segala amalan kita diterimaNya.

Di sini ain ingin kongsikan bahan bacaan ain untuk renungan bersama:
Ertinya:

"Dialah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa merreka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan kepadaNya semata-mata (sambil merayu dengan berkata), "Demi sesungguhnya! Jika Engkau (ya Allah) selamatkanlah kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur." Kemudian bila sahaja Allah selamatkan mereka, mereka dengan serta-merta merebakkan perbuatan derhaka di bumi dengan tidak ada sebarang alasan yang benar.Wahai manusia!Sesungguhnya perbuatan kamu menderhaka itu hanyalah bala bencana terhadap diri kamu sendiri.(Dengan itu kamu hanya dapat merasai) kesenangan hidup di dunia (bagi sementara); kemudian kepada Kamilah tempat kembalinya kamu, maka Kami akan memberitahu apa yang telah kamu lakukan." (Yunus 22-23)

Apa yang ain dapat huraikan di sini, kebanyakkan daripada kita sering melupakan Allah disaat senang, namun kita tidak pernah lupa atau leka untuk menadah tangan dan memohon pertolongan daripada Allah disaat kesusahan.

Jadi, di mana letaknya keikhlasan kita terhadap Allah? Di mana letaknya rasa kasih dan cinta kita pada Allah? Di mana letaknya rasa hormat, setia kita pada Allah?

Sama-samalah kita bermuhasabah diri demi kebaikkan bersama dan moga Allah sentiasa memberikan petunjuk dan hidayah terhadap setiap umatNya.

Segala yang ain tuliskan di sini adalah ingatan untuk diri sendiri juga, agar tidak leka dengan nikmat dunia, serta tidak memandang ringan terhadap setiap amalan yang kita lakukan ini dapat diterima Allah jika tiada keikhlasan disertakan bersama.

InsyaAllah kita bertemu lagi di coretan akan datang.Segala kesilapan dalam tulisan ain ini, diharapkan ada diantara pembaca sudi menegur.

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR