Tuesday, July 27, 2010

Kenangan 4

Setelah tamat pelajaranku di sekolah menengah, aku meneruskan cita-citaku sebagai seorang jururawat pelatih di salah sebuah kolej swasta.

Pada 1 July 2002, bermulalah perjalanan hidupku sebagai seorang jururawat pelatih.Aku ditempatkan di sebuah asrama yang tidak jauh dari kolej.Di sana aku mula bergaul dengan pelajar-pelajar muslimah yang kebanyakkannya adalah dari pantai timur.

Perkara yang teramat asing sekali,mana tidaknya.Itulah kali pertama aku duduk berjauhan
daripada keluarga sendiri.Kini aku perlu menghabiskan
pengajianku selama 3tahun di sini.Satu tempoh masa yang kurasakan terlalu panjang sedangkan pada masa yang sama aku ingin bergelar jururawat terlatih.

Namun lama-kelamaan aku dapat membiasakan diri kerana rakan-rakanku ini semuanya peramah belaka.Mungkin kerana kefasihanku berbahasa melayu membuatkan aku mudah bergaul dengan mereka.

Sesuatu menarik perhatianku adalah rakan-rakanku ini sering melakukan solat serta mengaji terutamanya selepas solat magrib.Pasti akan kudengar rakan-rakanku ini mengaji.Alunan suara yang lembut menyentuh hatiku walaupun aku tidak memahami apa-apa saat itu.

Namun,terdetik dihati ini pelbagai persoalan...aku tertanya-tanya.."kenapa agamaku tidak menitikberatkan hal agama?".."kenapa tiada peradaban dalam agamaku?"......

Saturday, July 24, 2010

Kenangan 3

Semua pasti pernah merasai atau melalui pengalaman 'cinta monyet' atau lebih dikenali 'puppy love'...semua ini berlaku sewaktu aku berada di sekolah menengah...

Biarlah ku gelarkannya B dalam hidupku.Walaupun kehadirannya hanyalah sementara namun ia tercatit dalam sejarah hidupku..

Sejak mula mengenali B,aku tertanya-tanya "aku ni betul ke tak...melayu..susah!!"...Baru berusia 15 tahun..mana leh caya cintan cintan ni..hehehe...itulah yang bermain di fikiran...

Apapun sejak mula mengenali B,aku teringat semula tentang keinginanku untuk memeluk Islam...Aku mula membaca
semula sejarah Islam serba sedikit...Namun keraguan tetap ada dalam hati ini.."Adakah aku memikirkan perkara yang benar bagiku?"...tiada jawapan dapat kufikirkan ketika itu..

Aku juga berkata dan mengingatkan diriku..sekiranya aku memilih Islam sebagai jalan hidupku..biarlah bukan kerana lelaki...Bagiku Islam itu indah....

Kenangan ku mengenali B membuka hatiku memikirkan keinginanku setelah meningkat dewasa nanti....

Buat B..sekiranya terbaca
blogku ini...Terima kasih ku ucapkan..kehadiran B turut mencatat sejarah dalam hidupku walau hanya seketika
...

Thursday, July 22, 2010

Kenangan 2

Sewaktu aku berada di sekolah menengah, ingatanku pada Islam makin kurang. Namun aku masih ingat lagi perasaanku yang mencari sesuatu..sesuatu yang hilang..


Aku masih lagi mencari peganganku yang sebenar.Aku bercampur dengan penganut Kristian,Hindu..Malah aku pernah ke gereja,kuil untuk mendekatkan diriku dengan agama yang berlainan..Namun tiada satu pun yang mendorongku untuk terus mempelajari atau memahami 2 agama tadi..


Akhirnya aku terus dengan pegangan agamaku pada waktu itu,Buddha.Aku cuba memahami agama itu sendiri dengan membaca buku-buku agama yang ada dirumah kedua orang tuaku.


Namun hati ini masih ragu-ragu.Aku terfikir dan terdetik dihati.."kenapa Islam ada kitab Quran,kalau Buddha apa pulak?"...namun semua itu hanya persoalan demi persoalan yang terbuku di hati..


Nak ku ajukan persoalan sebegini pada kedua ibubapaku,tak mungkin..


Setiap kali aku menyembah patung-patung berhala,aku tertanya-tanya.."mana mereka tahu wajah tuhan?"....namun masih belum kutemui jawapannya..


Dalam keluarga,akulah yang paling rajin sembahyang dan paling rajin ke tokong..Tiada paksaan atau ajaran dari ibu bapaku sendiri..Aku merelakan sendiri..

Wednesday, July 21, 2010

Kenangan 1

Namaku Nur.Aku dilahirkan dalam keluarga cina peranakan.Ibuku nyonya peranakan manakala ayahku cina hokkien..Aku mempunyai seorang adik perempuan,yang bezanya hanya 2tahun saja dariku.

Sewaktu dibangku sekolah rendah lagi aku menyedari kelainan dalam jiwaku ini.Sentiasa mencari sesuatu..sesuatu yang tak pasti..

Namun aku menyedari aku amat meminati sesuatu..aku berminat dalam Islam.Namun apalah yang aku tahu sewaktu usia ku mencecah 12tahun..Yang aku tahu wanita Islam perlu bertudung,cantik..

Rakan-rakan sekolah rendahku kebanyakkan adalah muslim.Adakala kami bergurau dengan mencadangkan antara satu sama lain nama yang bersesuaian dengan diri ini..
Aku juga sering membaca ruangan agama berkisar tentang kisah nabi yang dipaparkan dalam suratkhabar..

Pernah sekali aku nyatakan perasaanku pada rakan-rakan,"saya nak masuk Islam ,boleh?"....rakan-rakanku tergamam!!...Mana taknya,umur belum setahun jagung,belum kenal dunia,baru 12tahun..."merepeklah!!!..jangan main main"...itulah kata-kata mereka..Hingga kini aku masih ingat kata-kata tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR