Sunday, January 16, 2011

KEMATIAN




Setiap yang hidup, akhirnya pasti akan menemui kepada Yang Pencipta.Setiap benda hidup yang bernyawa, yang masih bernafas, pasti, akhirnya akan menemui kepada Yang Maha Esa.

Assalamualaikum ain ucapkan buat sahabat-sahabat ain semua.Moga umur, nafas dan detik jantung yang masih diberikan ini, akan kita gunakannya sebaik mungkin.

Baru-baru ini, seorang sahabat ain telah kehilangan anaknya yang tersayang, yang telah kembali ke rahmatullah pada 14 Januari 2010.Marilah kita sedekahkan al-Fatihah buat Allahyarham Shaharuddin Abdul Aziz, dan moga keluarganya banyakkan bersabar serta menerima ketentuanNya.

Memang perit, memang payah serta sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata apabila secara tiba-tiba orang yang kita sayang dan kita kasihi selama ini pergi meninggalkan kita selama-lamanya, dan tidak akan kembali lagi.




Apa yang harus dibuat atau apa yang harus kita lakukan andai ada diantara kita berhadapan dengan ahli keluarga yang sedang nazak dan menunggu ajalnya???

Secara peribadi, ucapkanlah syukur kepada Allah SWT kerana kita yang masih hidup ini diberikan peluang untuk bersama dengan orang yang kita kasihi menghadapi detik-detik kematian.Kita yang masih ada ini harus bersyukur kerana kita dapat menggunakan waktu-waktu yang tinggal untuk menghabiskan masa dengan orang yang kita sayang.

Bayangkan ada diantara kita pasti dan pernah mengalami perasaan terkilan kerana di waktu hidupnya, kita tidak melayan atau di waktu hidupnya kita tidak berpeluang menggunakan masa yang ada bersama dengannya.

Sebagai ahli keluarga, tiada salahnya kita menangis, namun dalam masa yang sama kita seharusnya bergembira kerana si dia bertuah kerana akan meninggalkan dunia yang penuh dengan kemaksiatan ini dan bakal menemui Yang Maha Esa yang lebih menyayangi umatNya.

Apabila seseorang itu sedang menghadapi saat-saat kematian, kita yang masih berada disisinya boleh bantu membuat beberapa perkara.Bantulah si dia mengambil wuduk jika boleh atau dapatkan bantuan daripada orang lain.Selagi si dia masih ada daya, sarankanlah padanya agar melakukan solat taubat dan sesudah itu banyakkan memohon ampun kepada Allah serta memohon padaNya agar dia dapat menghadapi kematian dengan mudah dan kurang menyakitkan.

Buat mereka yang berada disekeliling, sama-samalah membaca dan memperdengarkan bacaan Yasin dan ayat-ayat suci al-Quran moga-moga si dia dapat menghadapi saat-saat akhir dengan ketenangan.Amin.

Selain itu, berikanlah kata-kata semangat kepada keluarga si dia yang sudah pasti dalam keadaan tertekan melihat orang yang disayangi bakal meninggalkan mereka.Nasihatilah mereka agar sentiasa mengingati Allah dan percaya kepadaNya bahawa setiap yang terjadi ada hikmahnya.Nasihatilah mereka agar sentiasa tawakal dan redha menerima segala ketentuanNya.

Percaya dan yakinlah bahawa orang yang kita sayang itu akan mendapat lebih kebahagiaan dan ketenangan setelah pergi berbanding hidup di dunia ini.Sama-samalah kita berdoa kepada Allah agar mengampunkan dosanya dan memudahkan perjalanannya menuju kematian.



No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR