Wednesday, February 9, 2011

BERSOLEK


'Apabila seorang wanita itu keluar dengan memperlihatkan kepalanya (tanpa tudung kepala), memperlihatkan tengkuk, dada, serta mendedahkan betisnya adalah dia termasuk dalam kemungkaran besar yang menyimpang dari ketentuan syarak'... petikan dari buku BIMBINGAN UNTUK WANITA:AURAT&HIJAB....

Assalamualaikum ain ucapkan kepada sahabat ain sekalian.Moga sahabat semua ceria selalu hendaknya, insyaAllah.

Zaman semakin berubah, maka pakaian juga perlu berubah mengikut trend masa kini.Itulah anggapan sesetengah orang terutamanya kita yang bergelar muslimah.Namun, harus diingat bahawa perkembangan pakaian moden yang semakin bercambah bak cendawan selepas hujan, tidak semuanya yang memenuhi piawaian pakaian seorang wanita muslimah.

Sering kita melihat wanita muslimah yang mengenakan tudung tetapi masih berpakaian ketat sehingga menampakkan bentuk tubuh yang mengghairahkan.Tidak kurang juga, ada muslimah di luar sana yang mengenakan tudung pada waktu-waktu tertentu sahaja,misalnya kenduri atau majlis-majlis rasmi.

Selain berpakaian ketat, trend masa kini 'wajib' memakai haruman/wangian apabila keluar dari rumah.Adakala bauan yang digunakan terlalu kuat sehingga menusuk lubang hidung sesiapa sahaja yang menghidunya.

Tidak lengkap penampilan seseorang wanita itu setelah berpakaian cantik beserta haruman tanpa mekap tebal dimuka.Gincu beraneka warna tidak lupa dikenakan di bibir yang mongel itu.Bulu kening dirias cantik agar sejuk mata sesiapa yang memandang.

Apa yang ain coretkan di sini sebenarnya pernah berlaku pada diri ain sendiri yang dahulunya amat naif tentang cara berpakaian yang betul seorang wanita Islam.Ain sendiri akui, ain pernah mengenakan jeans ketat, baju berlengan pendek, tudung singkat, haruman yang kuat dan tidak kurang juga merias kening serta mekap tebal.





Apabila dikenangkan kembali, ain merasakan diri ini teramatlah bodoh kerana tidak ambil berat tentang aurat dan cara berpakaian yang betul seorang muslimah.Dibenak fikiran ketika itu, aurat wanita cuma perlu berlengan panjang, memakai tudung, CUKUP!!

Sebenarnya jika difikirkan kembali, difahami kembali, ianya lebih dari itu.Tidak cukup jika mengenakan tudung kepala semata tetapi masih berpakaian ketat.Tidak cukup mengenakan tudung kepala tetapi masih berhias cantik dengan tujuan memukau mata sesiapa yang memandang, dan yang pasti kaum Adam berebut-rebut melihat kita.

Seperkara yang amat membimbangkan ain sendiri adalah ada muslimah yang mengenakan baju kurung/jubah tetapi masih menampakkan bentuk tubuh.Dapat dilihat butik muslimah semakin banyak menampilkan pakaian muslimah terkini.Sememangnya ia adalah suatu perkara yang bagus kerana memberi lebih banyak pilihan buat kaum hawa untuk bergaya.Namun begitu, ingatlah penampilan/cara kita berpakaian harus memenuhi piawaian Islam yang telah digariskan berpandukan Al-Quran.





Apa yang ain coretkan disini adalah ingatan buat diri ain sendiri juga agar tidak lupa asal usul ain sebagai seorang muslimah.Ain juga berharap ramai lagi muslimah di luar sana lebih peka tentang pemakaian mereka sebagai seorang wanita Islam yang mempunyai kedudukannya sendiri.

#moga diri ini dan muslimah sekalian terus mendapat hidayah daripadaNya...insyaAllah...amin...

3 comments:

  1. Semua orang pernah buat silap di masa yg lalu. kita jadikan iktibar dan pedoman atas perkara yg telah berlaku.

    Alhamdulilah ain atas perubahan hidup kini

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, moga diri ini terus bertahan dengan segala dugaanNya..=)

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR