Saturday, April 2, 2011

RATAPAN

Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat ain sekalian.Moga semua dalam keadaan sihat selalu.

Kali ini ingin rasanya ain kongsikan tulisan buku ain baca dan pernah ain kongsikan satu ketika dulu.Buku ini nampak ringan, tapi menjadi semakin berat apabila membacanya, lebih-lebih lagi ain masih kurang tahu ilmu tentang kematian.Namun buku ini sedikit sebanyak memberikan gambaran dan panduan buat ain yang juga akan mengalami alam kematian, alam kubur.

Bagi sahabat yang ingin membaca blog ain yang lepas berkenaan buku ini, rujuk Label Mati.

Semoga apa ain kongsikan ini dapat memberikan pengajaran buat kita bersama.



Dikisahkan oleh al-Haitami dalam kitab al-Zawajir.Soleh al-Mazani berkata,

"Aku tidur di kubur pada malam Jumaat.Lalu, aku bermimpi, orang yang mati keluar dari kubur masing-masing, membentuk sebuah bulatan dan mangkuk tertutup turun di atas mereka.Di tengah-tengah mereka ada pemuda yang sedang diseksa.Aku menghampirinya dan bertanya pada pemuda itu, 'Mengapa kamu disiksa?' Dia menjawab, 'Aku memiliki ibu yang selalu meratapiku dan aku diseksa kerana perkara itu sedangkan Allah tidak memberikan balasan ratapan itu dengan keampunan.' Dia menangis dan meminta tolong padaku supaya memberitahu ibunya akan perihal itu agar ibunya menghentikan ratapannya.

"Ketika aku menemui ibunya, kelihatan pada wajahnya noda hitam kesan tamparan dan tangisan.Setelah aku menceritakan kejadian itu, maka dia segera bertaubat dan menghentikan ratapannya, lantas memberikan kepadaku beberapa dirham untuk disedekahkan untuknya.Setelah wang itu aku sedekahkan, aku pun kembali tidur ke kubur dan tidur sebagaimana biasanya.Dan dalam tidur, aku bermimpi semula tentang pemuda itu.Dia berkata, 'Allah telah menjawabmu dengan kebaikkan untukku.Allah menghilangkan siksa atasku dan sedekah itu telah sampai kepadaku.Maka, berikanlah khabar ini kepada ibuku.' Ketika aku bangun, aku menuju ke tempat ibunya, namun aku dapati dia telah meninggal dunia- semoga dia dalam keadaan husnul khatimah serta mendapat keampunan dari Allah.Ketika sedang disolatkan, aku turut mensolatkannya dan dia dikebumikan berhampiran dengan kubur anaknya."

Tiada salahnya menangisi orang yang kita sayangi, namun perlulah berpada-pada.Kita yang masih hidup ini teruskan beramal dan selalulah berdoa buat roh si mati agar terlepas atau diringankan dari siksa kubur.Setiap sedekah atau doa yang kita berikan buat roh si mati akan didengar dan insyaAllah, akan memberikan ketenangan buatnya di alam kubur, sementara menunggu hari dibangkitkan semula.

# tajuk buku = SAKRATUL MAUT
# TULISAN = DENI SUTAN BAHTIAR
# HARGA = RM 14 SAHAJA

selamat membaca!

2 comments:

  1. Salam Nur,
    Sedekahkan bacaan ayat suci al-quran, semoga roh org yg disayangi tenang di SANA.

    ReplyDelete
  2. w'salam, mekar...betul tu..itulah yg sebaik-baiknya...:)

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR