Saturday, July 30, 2011

MUNGKINKAH ESOK MASIH ADA...


Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat ain kasihi sekalian.Moga sahabat sekalian dalam keadaan baik-baik selalu, aamiin.

InsyaAllah, hari ini adalah hari terakhir bulan Syaaban sebelum kita melangkah ke bulan Ramadhan yang mulia bagi umat Islam.Dan hari ini juga, bagi yang berkesempatan dapatlah menunaikan solat terawih tidak kira secara berjemaah atau sendirian, insyaAllah.

Sering kita lihat, dan sering ain perhatikan bulan Ramadhan ramai diantara kita yang di awal Ramadhan bersemangat dalam berpuasa dan melakukan solat terawih.Malah, tak kurang juga bersemangat dalam menyediakan pelbagai juadah berbuka puasa.Bazaar-bazaar Ramadhan juga tidak kurang menjual pelbagai jenis juadah berbuka bagi mereka yang sibuk dalam tugasan seharian dan hanya sempat berbuka dengan lauk dibeli.

Namun begitu, selain menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan ada juga diantara kita sudah merancang persiapan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri.Amat mudah dilihat kerana ada saja banner yang mengiklankan jualan masing-masing yang berbunyi seperti ini, "Jualan Promosi Besar-besaran Sempena Aidilfitri Kembali".

Pengaruh iklan yang kuat tidak kira di kaca televisyen mahupun di tempat umum pasti mengusik mata-mata yang memandang.Bagi yang sememangnya peminat jualan murah, sudah pasti tidak mahu ketinggalan.

Apapun di bulan Ramadhan ini seharusnya kita sebagai umat Islam menghayati bulan mulia ini dengan penuh keinsafan dan muhasabah diri.Hargai nikmat pemberian Allah SWT kerana masih memberikan kita kesempatan untuk menjalani ibadah di bulan ini, di mana setiap amalan kita akan dilipatgandakan.

Bulan Ramadhan adalah bulan mendidik diri menjadi hamba NYA yang berjiwa luhur dan ingin berubah ke arah kebaikkan, ke arah diredhai Allah SWT.Bersyukurlah kita semua kerana masih diberikan kesempatan melayari bahtera kehidupan ini dengan penuh nikmat dan rahmat dari Allah SWT.Bersyukurlah kita kerana masih diberikan kesempatan untuk bertaubat dan berubah sedangkan ada hamba NYA yang telah pergi awal sebelum sempat berbuat apa-apa.

Mungkinkah esok masih ada??? Mungkinkah esok masih ada kesempatan untuk kita berubah??? Mungkinkah esok masih ada untuk kita bertaubat atas segala kesilapan yang lalu??? Mungkinkah esok masih ada untuk kita beramal untuk Allah??? Mungkinkah esok masih ada untuk kita menambahkan amal sebagai bekalan untuk ke
akhirat kelak??? Mungkinkah esok masih ada untuk kita menagih cinta Allah yang suci???


Gunakanlah peluang dan kesempatan yang ada ini sebaik mungkin.Jangan dipersiakan segala saat diberikan ini dengan perkara yang sia-sia.Hayati dan hargailah nikmat kehidupan ini seakan-akan kita akan mengadap Ilahi pada bila-bila masa saja.Jadilah hamba NYA yang sering bersyukur dengan sentiasa melakukan amal kebaikkan dan menjauhi segala larangan NYA.

Sempena Ramadhan yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi, gunakanlah ia sebagai titik tolak untuk kita mendekatkan diri kepada Allah.Lakukanlah amal ibadah di bulan Ramadhan ini dengan penuh rasa keinsafan dan keikhlasan semata-mata kerana Allah.Dekatkan diri ke masjid-masjid atau surau-surau berdekatan walau hanya bersolat terrawih sekalipun bagi memberikan semangat dan menimbulkan keinsafan dalam diri sendiri.Tanamkan niat dalam diri untuk berubah hanya untuk Allah dan bukan selainnya.InsyaAllah,

Lakukan amal ibadah dengan bersungguh-sungguh dan penuh penghayatan.Tidak kira solat wajib sekalipun, buatlah secara bersungguh-sungguh dengan penuh pengharapan kepada Allah SWT.Ikhlaskan diri hanya pada NYA.InsyaAllah, amal kebaikkan yang kita lakukan di bulan Ramadhan ini akan kita teruskan walaupun bulan Ramadhan sudah berakhir.

Nak tahu keistimewaan Allah SWT berikan di bulan Ramadhan??? Rujuk label Islam di bawah tajuk, 10 KEISTIMEWAAN BERPUASA KURNIAAN ALLAH DI BULAN RAMADHAN

Di sini ain ingin mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf sekiranya ada terkasar tulisan selama ain menulis di alam maya.Salam Ramadhan daripada ain buat sahabat ain kasihi semua.

InsyaAllah, bertemu lagi di coretan akan datang.

2 comments:

  1. Selamat menyambut Ramadahn Ain. Semoga ia di isi dengan amal ibadah selain membuat perkara2 kebaikan.

    ReplyDelete
  2. Selamat menyambut Ramadhan buat Mekar juga yea..salam sayang dr ain..:D

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR