Tuesday, October 18, 2011

PENCARIAN MASIH BERMULA...


Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat semua.Moga segala urusan sahabat sekalian sentiasa dipermudahkan dan moga dalam lindungan Allah SWT selalu.Aamiin.

Sedikit perkongsian dengan sahabat NUR.Baru-baru ni ain bertemu kembali dengan seorang sahabat yang ain kenali 2-3 tahun yang lalu, juga seorang niqabis.Namanya kak Safiah.Pertemuan terjadi selepas satu panggilan telefon ain buat pada kak Safiah.Niat ain berhubung dengan kak Safiah adalah untuk mendapatkan tunjuk ajar daripadanya tentang cara jahitan tudung labuh dan niqab.Selain itu, diharapkan pertemuan kami nanti dapatlah ain bertanyakan padanya tentang hal agama.

Alhamdulillah, ain ke rumah kak safiah untuk bertemu seperti yang dirancang.Pada mulanya kak Safiah agak terkejut dengan ain yang kini berbeza sejak pertemuan kami beberapa tahun lalu.Namun, Alhamdulillah kak Safiah menerima ain dengan tangan dan hati terbuka.Ain dapat rasakan kak Safiah begitu gembira seperti mana ain juga berasa amat gembira dan teruja bertemunya kembali setelah sekian lama.Ain dapat rasakan keikhlasan yang ada pada diri kak Safiah yang bukan sahaja peramah, malah amat pemurah dalam berkongsi ilmu dengan ain.

Perbualan kami bermula dengan bercerita serba sedikit tentang perkembangan masing-masing.Ain mula nyatakan keinginan ain untuk mencari tempat atau guru yang boleh membimbing ain dalam hal agama.Ain tidak malu nyatakan bahawa selama ini ain lalai dalam mendalami ilmu agama dan hanya pentingkan hal dunia semata-mata.Selama 8 tahun ain memeluk Islam, ain hanya bergantung pada buku-buku bacaan dan ceramah-ceramah agama sahaja, namun tidak berguru.

Kebetulan, kak Safiah mempunyai kenalan yang aktif menghadiri kelas-kelas agama.SubhanAllah..Alhamdulillah..Ain berasa amat teruja dan bersyukur teramat kerana akhirnya ain bertemu dengan insan yang boleh membantu.Sebelum ni, ain dijanjikan dengan janji kosong.Namun, Allah Maha Pemurah.Digantikannya dengan menemukan ain kembali dengan seseorang yang benar-benar ikhlas dan tidak lokek berkongsi ilmu serta pengalaman.

Siang tadi ain ke kuliah pertama ain berkenaan ilmu tauhid dan fiqah yang diajarkan oleh seorang UStaz..Ain ke sana bertemankan beberapa sahabat-sahabat yang juga ain baru kenali melalui kak Safiah, namanya kak Nurul dan kak Zai.Mereka amat peramah dan begitu murah hati dari segala segi.Walaupun mereka jauh lebih banyak ilmunya, namun tidak sombong dan tidak sama sekali memandang rendah pada diri ini.Alhamdulillah, Allah SWT pertemukan ain dengan hamba-hamba NYA yang begitu pemurah.Tentang kuliah ain baru sahaja hadiri, tak perlulah ain huraikan lagi kerana masih agak baru.InsyaAllah, akan ain kongsikan perkembangan ini di masa depan.

Jadual pada hari esok pula adalah bertemu dengan seorang lagi kenalan baru, isteri seorang ustaz.Kak Zai pesan panggil je kak Ani.Alhamdulillah, kami telah berbual dan berkenalan melaui telefon petang tadi.InsyaAllah, ain akan bertanyakan pada kak Ani sekiranya dia tidak keberatan membantu ain dalam sudut ilmu tauhid dan fiqah.Walaupun ain sudah mendapat tempat untuk belajar tentang ilmu tauhid dan fiqah, namun ain merasakan sekiranya ain mendapat seorang muslimah untuk mengajar dan membimbing ain, ain akan rasa lebih selesa.Terus-terang, buat masa ni ain lebih selesa berguru dengan seorang yang bernama muslimah sahaja.Bukan berniat melarikan diri, namun keselesaan antara seorang murid dan guru juga penting.Bila adanya keserasian dan keselesaan, insyaAllah mudah dan senang untuk ain bertanya.

Sampai di sini saja coretan kali ini.InsyaAllah, malam ini ain akan menerima kunjungan daripada kak Safiah dan keluarganya di rumah ain ini.Izinkan ain undur diri yea.

Moga kita bertemu lagi di coretan akan datang,insyaAllah..

3 comments:

  1. alhamdulilah kak ain..jamy pun tumpang gembira..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...syukran Jamy...namun, akak rasakan masih belum puas dan perlu lagi mencari guru yang benar-benar serasi untuk membimbing.Diharapkan akak dapat bertemu dan berguru dengan seorang wanita muslimah, insyaAllah...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..teruskan uasaha ain untuk mendalami ilmu2 agama..x rugi kite belajar ilmu agama dgn lebih mendalam lebih2 lg berguru dgn org yg lebih arif (ulama/guru)tntg ilmu agama. Nabi SAW pun sarankan kite belajar (anak murid) dan mengajar (guru).

    Sesungguhnya ilmu ini adalah agama. Maka lihatlah dari siapa engkau mengambil agamamu!

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR