Friday, October 28, 2011

TERIMA KASIH YA ALLAH...


Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat sekalian.Moga sahabat semuanya dalam keadaan baik-baik selalu,aamiin.

Alhamdulillah syukur pada Allah SWT kerana dengan izin NYA ain berkesempatan membuat coretan di sini.Diharapkan segala coretan ain sebelum ini, kini dan akan datang mendapat keredhaan Allah SWT.Moga coretan di sini dapat dijadikan perkongsian kita bersama dan juga ingatan buat diri ain sendiri.

Jika masih ingat coretan ain sebelum ini "Pencarian Masih Bermula", ain ada sebutkan tentang pertemuan ain dengan sahabat-sahabat muslimah.Bermulanya pertemuan ain kembali dengan kak Safiah, maka bermulalah titik-titik pencarian ain yang seterusnya.

Kira-kira 2 minggu ini, ain bertemu dengan ramai sahabat muslimah yang boleh membantu ain dalam mempelajari ilmu agama.Sebenarnya, ain lebih senang dan selesa jika bergurukan dengan muslimah sahaja.Maka, kelas yang dibimbing oleh ustaz yang ain perkatakan sebelum ni tidak lagi ain ikuti.Memang benar jika ingin mencari ilmu tiada salahnya.Namun, secara peribadi ain rasakan pandangan mata juga harus dijaga.Walaupun ain berniqab dan berhijab, hati manusia amat payah dijaga.InsyaAllah, ilmu boleh dicari jika hendak seribu daya.Sukar macam manapun ain akan ikhtiarkan juga.

Suami juga sependapat bahawa adalah lebih elok mencari yang perempuan sahaja.Pandangan mata juga harus dijaga agar mata hati turut terdidik.Alhamdulillah suami faham pendirian ain.Maka, pencarian ain tetap diteruskan.

Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT ain diberikan peluang untuk menggunakan masa yang ada semaksimum mungkin.Tanpa izin Allah SWT,pasti apa ain inginkan tidak akan tercapai.Terima kasih Allah atas segalanya.

Selain sibukkan diri dengan perniagaan online, insyaAllah dengan nikmat kesihatan yang Allah SWT berikan dan umur yang masih ada ini ain ingin pelajari Al-Quran dan ilmu tajwid dengan seorang ustazah yang juga bekas pelajar madrasah.Cara pembelajaran ustazah ini amat berlainan, namun secara peribadi ain rasa amat berkesan.InsyaAllah, dengan izin NYA ain ingin gunakan peluang yang ada sebaik mungkin.Moga diri ini istiqamah dalam mendalami ilmu Allah SWT.

Pada hari Ahad baru-baru ni, ain juga berkenalan dengan ramai masturat sewaktu menghadiri majlis taklim atau majlis ilmu.Masturat adalah kumpulan wanita dari jemaah tabligh.Salah seorang daripada mereka mengadakan kelas Fardhu Ain dari rumah.InsyaAllah , hari ini ain akan hadirkan diri.Kelasnya bermula pada waktu petang setiap minggu, insyaAllah.Kini, dapatlah ain bertanyakan soalan tanpa ada rasa segan silu.Alhamdulillah atas segalanya.

Majlis ilmu ain katakan ini diadakan setiap hari Ahad, insyaAllah.Ia adalah majlis yang mana bacaan hadith-hadith dan kisah para sahabat Nabi SAW dikongsikan bersama.Apa yang menarik tentang majlis ini adalah hanya golongan wanita sahaja berada dalam majlis yang tertutup, tidak kiralah dari golongan kanak-kanak, hinggalah wanita dewasa.Adab berpakaian dan sewaktu majlis ilmu berlangsung amat dititik beratkan.Tiada kata-kata kosong atau perbualan sesama masturat sepanjang perkongsian ilmu diadakan.

SubhanAllah..Alhamdulillah..Allahuakhbar...Maha Suci Allah atas segalanya..Terima kasih pada Allah SWT kerana dengan izin NYA ain diberikan kesempatan dan peluang dalam kehidupan ini bertemu dengan sahabiah-sahabiah yang banyak ilmunya serta tidak lokek berkongsi sesama sendiri, terutama diri ini yang serba kekurangan.Kerana Allah SWT jugalah ain masih dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan yang baik untuk bergerak ke sana sini mencari tempat untuk belajar.

Itulah dia kekuatan doa seorang muslim.Bersyukurlah kita kerana menjadi hamba Allah SWT kerana setiap doa kita pasti akan didengari.Percaya dan yakinlah dengan kekuasaan Allah SWT.Bersangka baiklah selalu pada NYA.Selalu kita dengar rungutan seperti, "beruntung si polan...aku juga mcm ni..." dsbgnya.Usah berfikiran negatif dan berburuk sangka selalu.

Jangan bandingkan diri kita dengan orang lain yang pada anggapan kita lebih beruntung.Sepatutnya kita bersyukur selalu pada Allah SWT atas segala nikmat kehidupan yang diberikan.Bukan hanya harta benda dikatakan nikmat.Nafas kita sedut adalah nikmat, anggota tubuh yang kita miliki adalah nikmat.Malah, mata sahabat semua yang sedang membaca nurkilan ain di sini juga adalah nikmat.Ujian juga sebenarnya adalah nikmat.Maka, usahlah bersungut selalu.

Begitu juga hubungan ain dan ibu kandung sendiri.Alhamdulillah, semakin baik dari sehari ke sehari.Alhamdulillah.Ain gembira dan bersyukur sangat.

Segala ain coretkan ini juga hanya untuk Allah SWT, malah hanya dengan izin NYA juga.Ingatan buat diri ini agar sentiasa bersyukur atas segala nikmat kurnia NYA.

Moga sahabat semua sentiasa berusaha dalam meniti kehidupan ini.Tiada kamus perkataan PUTUS ASA dalam diri seorang mukmin.Hidup ini adalah ujian kita sebelum menuju ke negeri akhirat yang abadi.Berusahalah dan bertawakal lah selalu dengan Allah SWT.Sentiasa berdoa pada NYA moga segala yang diimpikan sentiasa dipermudahkan.

InsyaAllah, berbaik sangkalah selalu dengan Allah SWT.

Jaga diri yea sahabat semua.

2 comments:

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR