Friday, November 11, 2011

DAKWAH? TABLIGH?...JANGAN BERSANGKA BURUK....

Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat Nur sekalian.

Ain ingin berkongsi suatu ketika sewaktu ain masih lagi belum beragama Islam.Ain masih ingat semasa ain tinggal bersama nenek di masa kecil mahupun ketika ain sudah remaja dan tinggal bersama ibu bapa.Ain melihat sekumpulan manusia yang datang beramai-ramai dari rumah ke rumah sambil membawa sebuah buku di tapak tangan.Mereka datang dengan penuh kemesraan seolah-olah ingin mengatakan sesuatu perkara kebaikkan.Namun, apa yang ain ingat, mereka dihalau dan pintu rumah ditutup kerana tidak berminat untuk ambil tahu.Kumpulan yang datang itu sebenarnya ingin menyebarkan ajaran Kristian pada keluarga ain suatu ketika dahulu.

Kini memori itu datang kembali berikutan suatu perkara ain baru faham dan pelajari baru-baru ini.Tentu sahabat pembaca pernah mendengar perkataan TABLIGH, DAKWAH dan MUBALIGH bukan??? Apa maksud TABLIGH??? Apa itu MUBALIGH??? Apa maksud DAKWAH???

Tabligh adalah “menyampaikan ajaran-ajaran Islam yang diterima dari Allah SWT kepada ummat manusia agar dijadikan pedoman hidup supaya memperoleh kebahagian di dunia dan di ahirat.” Tabligh dikenali juga di kalangan masyarakat Islam dengan Jemaah Tabligh.Namun, rata-rata masyarakat kini memandang serong dengan Jemaah Tabligh.

Istilah syara` dakwah adalah kegiatan yang bersifat menyeru, memanggil, atau mengajak orang untuk beriman dan taat kepada Allah, SWT sesuai dengan ajaran Islam.(LIHAT POST AIN BERKENAAN PENGERTIAN DAKWAH)

Mubaligh bermaksud ahli kumpulan agama yang dihantar untuk menyebarkan ajaran agama mereka melalui dakwah, pendidikan, khidmat sosial dan sebagainya. Perkataan "mubaligh" berasal dari bahasa Arab iaitu, مبالغ yang bermaksud "berlebihan" atau "berluasan", yang menakrifkan usaha memperluaskan penyebaran agama oleh orang yang bergelar mubaligh. Namun perkataan MUBALIGH ini lebih dikenali dengan penganut Kristian.Betul tak??? Ini kerana mereka bergiat aktif dalam masyarakat menyampaikan agama mereka.Sedangkan maksud mubaligh itu sendiri adalah kumpulan agama yang menyebarkan agama, tidak berkaitan dengan agama sama sekali.

Ini nurkilan daripada seorang sahabat dan nurkilannya terus-terang ain katakan adalah nurkilan yang ain sendiri ingin katakan juga.

"HARI INI SEMUA ANTI TABLIGH.. HARI INI SEMUA BENCI TABLIGH.. HARI INI SEMUA KATA SESATNYA TABLIGH.. HARI INI SEMUA CACI TABLIGH..
TAPI SEDARKAH MEREKA PERKATAAN TABLIGH ITU ADALAH SIFAT WAJIB NABI? SEDARKAH MEREKA? JANGAN MENGATAKAN CINTA PADA NABI KALAU HAKIKATNYA BENCI. SEMUA MASIH BELUM SEDAR ISLAM KUAT SEBAB MUBALLIGH. ISLAM HIDUP SEBAB MUBALLIGH. ISLAM SUBUR SEBAB MUBALLIGH.
KALAU NAK HARAP ISLAM KETURUNAN, TAKDE LAGI SELEPAS NABI, ORANG KAFIR MASUK ISLAM. NI SEMUA SEBAB MUBALLIGH!! SEBAB DA'IE!! DI MANA LAGI PERTIKAIAN KITA TERHADAP TABLIGH. BENTANGKANLAH DAN TUNGGULAH ALLAH AKAN JAWAB, KERANA NABI IBRAHIM YANG JUGA DA'IE MAKA PENGORBANANNYA ALLAH HARGAI SEHINGGA ADANYA PERAYAAN AIDIL ADHA NI. FIKIRKAN & RENUNGKANLAH DEMI ISLAM DAN IMAN UMMAH!!!"..
*muhasabah* via An-nuur janna

Masyarakat hingga kini masih berpandangan serong terhadap mereka yang terlibat dengan tabligh.Sedangkan usaha dakwah daripada jemaah tabligh ini hanyalah dengan niat mengajak umat manusia kembali kepada ajaran ISlam yang sebenar dan kembali kepada ajaran Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW serta para sahabat.

Yea, memang benar ada dikalangan jemaah tabligh ini hidup dalam keadaan serba sederhana dan tidak kurang juga ada dikalangan mereka keadaan keluarga terabai.Namun, kenapa hanya jemaah tabligh saja dipandang hina sedemikian? Bukankah di dalam masyarakat kita sendiri yang tidak terlibat dengan tabligh juga ada yang mengabaikan keluarga dan agama?Hanya kerana mereka 'tabligh', maka segala yang buruk di dalam masyarakat datang daripada mereka, begitu? Betapa sempitnya fikiran kita jika beranggapan sedemikian.

Tiada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan.Jemaah Tabligh juga manusia biasa yang melakukan kesilapan dan berusaha memperbaiki diri dari masa ke semasa.Tahukah kita bahawa jemaah tabligh sanggup mendekatkan diri dengan mereka yang bermasalah misalnya penagih dadah, dengan niat untuk mengajak mereka kembali kepada ajaran Allah SWT.Mereka tidak memandang jijik golongan sebegini dan tidak takut untuk mendekati mereka yang biasanya dipandang hina dalam masyarakat.

Ambil masa anda sejenak membaca kisah seorang sahabat yang kami kenali.(ain dan suami):


Sahabat Nabi : “ Nahnu nakrahu a’si ,walakin nahnu la nakrahu ma’asi”
Maksudnya : “ Kami membenci maksiat ,akan tetapi kami tidak membenci pelaku maksiat”



Perkongsian gambar daripada sahabat


Teringat aku sewaktu tinggal di Flat Ceras kira-kira 20 tahun yang lalu. Ianya merupakan marhalah ke empat aku selepas Segambut, Kg.Baharu dan Setapat Jaya. Setelah beberapa bulan tinggal di sana , aku dilantik menjadi Imam di Surau berdekatan. Disamping kesibukan urusan pejabat aku juga menyibukan diri aku dengan kerja-kerja Dakwah dan Tabligh serta mengajar Tajwid kepada rakan-rakan dan juga anak muda setempat.

Di Flat serta taman berdekatan sememangnya ramai penagih dari luar berlebih lagi anak-anak tempatan. Hampir setiap pagi bila aku ke surau untuk solat Suboh pastinya akan ada beberapa orang penagih yang melepak di situ. Telah menjadi kebiasaan masyarakat akan memandang hina , mengherdik, memaki dan menghalau penagih-penagih ini yang rata-rata adalah anak tempatan. Terasa kasihan bila melihat keadaan mereka yang terjauh dari hidayat sedangkan satu ‘Kalimah’ dengan kita. Patutkah kita hanya mencemoh dan memaki tanpa membimbing mereka ke jalan hidayat.

Dengan bertemankan rakan seusaha , kami pun ziarah khususi mereka dan ajak mereka untuk solat berjemaah dan keluar 3 hari. Alhamdulillah ramai dikalangan mereka yang dapat keluar 3 hari. Dikalangan mereka terdapat beberapa orang yang menagih Morphine dan yang lainnya menagih Ganja. Ada dikalangan mereka yang telah menagih hampir 15 tahun. Ini yang banyak masaalah untuk mengawal mereka. Kami keluar di Petaling Jaya dan Alhamdulillah setelah balek ada perubahan kepada mereka ini. Tapi yang susahnya untuk mengawal mereka di samping tidak tahu solat dan bacaan Quran. Bila melihat pakaian serta mata yang bercelak tebal menakutkan masyarakat. Paling ketara ada yang solat Suboh 4 rokaat. Bila ditanya sebab apa abang solat Suboh 4 rokaat jawapnya dengan penoh yakin tak boleh ke aku solat lebih kerana dah bertahun-tahun aku tak solat.

Masyarakat melihat banyaknya yang mecemoh dengan mengatakan Tabligh ini tak ada ilmu, jahil dan Pusat Dakwah dan Pusat Dadah. Sedikit sangat yang menyokong dan memuji. Begitulah lumrah dalam kerja dahwah.

Setelah berpindah ke Seremban, beberapa tahun yang lalu aku berkesempatan nusrah Jemaah Masturat (Wanita) dari Seremban yang ‘transit’ di surau berdekatan dengan surau yang pernah aku tinggal dahulu, Di sana aku kembali bertemu dengan beberapa orang dari mereka yang pernah aku ‘taskil’. Alhamdulillah mereka telah berubah dan menjadi ahli surau dan ada yang belajar pondok di Thailand serta pulang mengajar agama di surau juga menjadi Imam serta Pengerusi surau yang dahulunya mereka menagih dan melepak di situ.

Pengalaman dakwah kepada penagih ini tidak hilang dari diri aku atas simpati, kasihan dan merasakan perlu membimbing mereka masih terasa di benak hati aku. Sehingga kini aku menjadi salah seorang penceramah untuk program kuliah di PENGASIH Kuala Lumpur sejak 4/5 tahun yang lalu.Di sana aku bertemu berbagai lapisan penagih dari dalam dan luar Negara. Ada anak gabnor, anak pensyarah universiti, anak saudara menteri, anak ustaz, anak pendakwah malah mereka dari kalangan pelajar universiti ,lawyer, pendidik serta ramai lagi golongan proposional yang kita tak sangka boleh menjadi penagih. Dari luar negara pula ada dari Oman, Saudi , Arab Emerate, Mildive ,Pakistan, Bangladesh, Indinesia dan lain –lain Negara Asian.

Bergaul dan bermesra serta bermuzakarah dengan mereka cukup mengajar aku makna hidup dan kehidupan serta nilai “HIDAYAT” dari Allah.



Ambil masa anda sejenak mendengar video ini:





Tengok dari sudut positif & sumbangan jemaah tabligh..Jangan hanya kelemahan segelintir daripada mereka kita terus lemparkn fitnah tentang kekurangn mereka ini..

Alhamdulillah, atas izin NYA ain kini bersahabat dengan ramai masturat iaitu para isteri daripada jemaah tabligh.Alhamdulillah, sejak hari pertama perkenalan hingga kini kami saling hormat-menghormati antara satu sama lain.Perkara yang paling menyeronokkan apabila adanya perjumpaan majlis ilmu, hanya kaum wanita sahaja dibenarkan berada di dalam majlis tanpa dihadiri kaum lelaki.Begitu tertib dan tegasnya batas-batas pergaulan dijagai dengan baik, Alhamdulillah.

Jika majlis ilmu bagi kaum wanita diadakan di rumah, bagi pihak lelaki pula, majlis ilmu atau ta'alim turut diadakan tetapi di masjid atau surau berdekatan.Ini bagi memastikan pandangan dan pergaulan diantara lelaki dan wanita tetap terjaga.Terus terang ain katakan, secara peribadi ain amat sukakan suasana sebegini.Kaum wanita dilindungi dengan baik dan sempurna.Malah, pada masa yang sama anak-anak kecil dididik untuk tahu batas-batas pergaulan sesama mereka di mana anak perempuan bersama si ibu sepanjang majlis ta'alim, manakala bagi kanak-kanak lelaki yang tidak perlu disusukan lagi akan dibawa bersama si ayah ke masjid atau surau.

Malah, jika ada ceramah agama disampaikan melibatkan jemaah lelaki dan wanita, adab pergaulan masih tetap diutamakan.Jemaah wanita akan berada di dalam rumah, manakala jemaah lelaki berada di luar rumah untuk mendengar ceramah agama.Penceramah adalah ustaz bertauliah dan diberikan kepercayaan dalam mengendalikan ceramah.Ruang yang memisahkan antara jemaah lelaki dan wanita adalah pintu yang disertai dengan tirai kain.Maka, speaker digunakan bagi memastikan jemaah masturat dapat mendengar ceramah dengan baik.

Suasana sebegini mengingatkan ain pada sebahagian surah dalam Al-Quran:
Allah SWT berfirman:

"Katakanlah (wahai Muhammad)kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka.Yang demikian itu lebih suci bagi mereka;sesungghnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan."..(an-Nur:30)

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan).....(an-Nur:31)


Di kalangan jemaah masturat ain kenali ini ramai diantara anak-anak mereka bergelar Hafiz, Hafizah dan turut terlibat dalam bidang profesional.Adalah tidak benar sama sekali jemaah tabligh ini mundur dan ketinggalan .

Maka, jika ada jemaah tabligh datang dari rumah ke rumah mengajak untuk ke masjid untuk solat berjemaah (bagi lelaki) tu, pandanglah dengan pandangan yang baik.JANGAN BERSANGKA BURUK tanpa mengenali mereka terlebih dahulu.

#walaupun diri ini terasa tersisih..tidak mengapa, Allah ada bersamaku...walaupun diri ini dipandang hina..tidak mengapa, pandangan Allah lebih penting bagi diriku...walaupun diri ini disangka buruk...tidak mengapa, sangkaan Allah pada diriku lebih berharga...walaupun diriku hanyalah manusia biasa yg masih berusaha memperbaiki kelemahan...diri ini tidak pernah mendongak ke langit seperti ku tahu segalanya...kerana diri ini tahu...Allah Maha Agung dan Maha Mengetahui segalanya dr diriku sendiri...setiap yg terjadi dalam kehidupan ini sesungguhnya adalah tanda Allah amat sayangkn diriku,maka diriku di uji..tidak mengapa Allah...Terima kasih Allah atas segalanya...aku terima segalanya hanya untuk MU...andai ini yg terbaik,aku redha...:)

Sampai di sini coretan ain kali ini.Segala yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang buruk datangnya daripada diri ain sendiri.Syukran...

10 comments:

  1. Semoga ALLAH. S.W.T merahmati anda.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,
    Terima kasih kerana kongsi pengalaman anda,

    n_n,

    Inshaallah,

    mungkin suatu hari nanti kita akan bertemu,

    Kalau umur saya panjang,

    Kerana saya ingin sekali bersahabat dengan anda,

    n_n,

    ReplyDelete
  4. assalaamualaykum saudari Ain, terima kasih di atas penulisan yang berharga ni, amat bermakna. Doakan umat Islam untuk bersama2 jalankan usaha dakwah ni yang merupakan kerja mulia : kerja Nabi. Jazakillah khayran katheera

    ReplyDelete
  5. assalaamualaykum, terima kasih atas penulisan yang sangat2 berharga ni, amat bermakna. Jazakillah khayran katheera.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.... semoga A;;ah beri saya kefahaman dalam usaha ini

    ReplyDelete
  7. allahmdulillah...

    semoga Allah beri saya kefahaman dalam buat usaha ini dan orang lain dapat manfaatnya

    ReplyDelete
  8. moga yg berkemampuan taja usaha ini,pgalaman 3 hari bersama jemaah ini suatu yg indah

    sukar utk di gambarkan nikmatnya,namun bak kata para alim iman itu turun naik,dah 28 thn aku terlepas utk ulangi,doakan saya agar di beri keizinan,kerna rindu tetap rindu,kini aku
    lebih matang utk kawal emosi,jika aku diizinkan insyaAllah.....dari sinilah aku sedar betapa sayangnya nabi Muhammad saw terhadap umatnya dan kasih sayang Allah pada skalian hambanya,ya Allah ampunkan kami kerna selalu lalai..........

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR