Saturday, November 5, 2011

PENGORBANAN



Assalamualaikum, salam sejahtera sahabat NUR sekalian.Moga sahabat semua sentiasa dalam Rahmat Allah SWT dan dilindungi NYA selalu, aamiin.

Hari ini 5 November 2011, bersamaan 9 Zulhijjah yang jatuh pada hari Wukuf.Pada hari esok pula bersamaan 10 Zulhijjah 1432 H kita akan merayakan Aidil Adha (hari raya korban) bagi memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim as dan anaknya Nabi Ismail as.

Mengimbau kembali sejarah perjuangan Nabi Ibrahim as. dan anaknya Nabi Ismail as. membuatkan diri ini kagum, terharu dengan semangat cintakan agama, cintakan Allah SWT hingga sanggup mengorbankan perasaan dan nyawa demi Allah SWT yang dicintai.SubhanaAllah.Begitu besarnya pengorbanan yang kita sendiri tidak mungkin dapat gapai walau hanya di dalam mimpi.

Perjuangan para Nabi dan Rasul ini amatlah besar dalam menyebarkan ajaran ISlam ke seluruh pelusuk umat manusia di muka bumi ini.Pelbagai herdikan, hinaan, tohmahan diterima sepanjang perjuangan para Rasul dan Sahabat dalam melebarkan agama Allah SWT.Perit getir, kepayahan dalam menyampaikan dakwah Islam tidak pernah dijadikan alasan buat para Rasul dan sahabat untuk berhenti perjuangkan agama suci ini.Perasaan juga turut dikorbankan selagi mana dapat membuatkan Allah SWT redha dengan perjuangan mereka.SubhanaAllah!

Maka, apalah sangat kita ini hamba Allah SWT yang kerdil lagi hina ini yang apabila diuji sedikit terus sahaja melatah.Apalah sangat dugaan, ujian atau musibah yang menimpa diri jika dibandingkan dengan ujian yang dihadapi oleh para Rasul dan sahabat suatu ketika dahulu, malah lebih berat lagi.Maka renungkanlah kembali kepayahan kita amatlah ringan dan seharusnya kita terus mengucapkan syukur pada Allah SWT atas ujian yang menimpa. Anggaplah setiap ujian itu hanyalah tanda kasih sayang Allah SWT buat hamba-hamba NYA agar lebih mendekatkan diri pada NYA, tidak kira di masa senang atau susah.

Ingatlah kata-kata ini; seseorang itu tidak akan dikatakan beriman selagi mana dirinya tidak diuji..

Ingatan daripada seorang sahabat:
Saat kita tertekan dengan masalah yang kuat menggoncang iman, ingatkan diri dengan perjuangan wali-wali Allah dan para nabi Nya menegakkan Islam, mereka rela mengorbankan harta, perasaan, kediaman hatta nyawa sekalipun kerana Allah yang mereka cinta tiada bandingan...terasa kerdilnya diri yang hanya berdepan sekecil ujian...

Ingatan buat diriku yang lemah ini:
apabila dirimu ingin berjalan di jalan kebenaran..pasti ada saja insan yg tidak merestui..

apabila dirimu cuba mengajak ke arah kebaikkan..pasti ada insan yang tidak memahami..

apabila dirimu berdamping dengan mereka yang cintakn agama Allah SWT dan Rasul...pasti ada insan yang melarikan diri...

pasti dirimu akan diuji..yea..ujian itu mematangkn dirimu dalam kehidupan ini...

Ya Allah, berikanlah kekuatan buat diri hambamu ini..Terima kasih Allah atas segalanya...


Moga bertemu lagi di coretan akan datang, insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR