Thursday, December 22, 2011

HIDAYAH MILIK ALLAH...ISLAM UNTUK SEMUA

Assalamualaikum, salam sejahtera buat semua sahabat blog NUR.
Alhamdulillah, bertemu kita kembali setelah sekian lama ain tidak mengemaskini coretan di sini.

Sebelum ain meneruskan coretan, ain ingin mengajak sahabat sekalian luangkan masa sejenak menyaksikan paparan video di bawah:







Dalam masyarakat kita di Malaysia amnya, apabila melihat non muslim memeluk agama Islam, agama Allah, pasti perkataan atau persoalan yang biasa didengar, "Masuk Melayu" atau "Kahwin Melayu?" atau "Dah lama masuk Melayu?"...Dan tidak kurang juga mentaliti kita akan terus mengecop, "Dah jodoh.." seakan-akan membawa maksud seseorang individu itu memeluk Islam, kembali kepada ajaran Allah SWT hanyalah semata-mata ingin berkahwin.Hati-hatilah dengan pertuturan kerana saudara baru ini amat sensitif.

Secara peribadi, tidak kiralah pengIslaman seseorang itu kerana ingin berkahwin atau sebaliknya.Atas izin Allah SWT sudah ditakdirkan seseorang itu memilih ISlam hanya kerana inginkan perkahwinan.Namun, perkara yang lebih besar dan menjadi fokus utama adalah membantu saudara baru ini dalam kefahamannya tentang Islam, tentang Allah SWT, tentang NAbi Muhammad SAW.Usah difokuskan sangat bila seseorang itu memeluk Islam.Usah difokuskan seseorang itu memeluk Islam sama ada sebelum atau selepas berkahwin.Allah Maha Mengetahui segalanya lebih daripada diri kita sendiri.

Tanggungjawab kita sebagai saudara Islam kepada saudara baru adalah untuk terus membimbing dan membantu tidak kira dalam apa cara sekalipun.Teruslah memberikan panduan dari segi hal agama dan bantulah mereka kerana mereka amat-amat dahagakan ilmu Allah SWT.Jangan biarkan mereka sendirian.

Sebagai seorang Islam, kita dididik untuk berbaik sangka sesama Islam mahupun yang bukan Islam.Kenapa? Kerana Allah SWT menjadikan manusia dalam pelbagai bangsa, pelbagai rupa dan keadaan.Jangan kerana seseorang itu belum memeluk Islam, maka mereka dipinggirkan atau dipandang hina.Bagaimana agama Islam ingin berkembang andai kita yang mengaku Islam itu sendiri memulau mereka yang bukan Islam? Maaf kerana inilah yang sedang terjadi.Seharusnya kita tunjukkan tauladan yang baik agar dapat dijadikan pedoman buat mereka yang tertanya-tanya apa itu Islam.

Pernah kita dengar istilah, "Islam hanya pada IC", atau "Islam hanya pada namanya sahaja"??? ..Apa ain ingin nyatakan disini adalah, ubahlah sikap bersangka buruk pada seseorang itu lebih-lebih lagi pada saudara Islam kita yang lain.

Belajarlah untuk sentiasa bersangka baik sesama manusia.Sebagaimana kita WAJIB bersangka baik pada Allah SWT, begitu jugalah pada makhluk ciptaan Allah SWT.Andai kita melihat keburukan seseorang itu, maka jadikan ia sebagai tauladan agar diri kita terhindar dari perbuatan yang tidak elok itu.Jika kita mampu maka tegurlah secara berhemah, jika tidak memadailah dengan mendoakn ksejahteraan mereka.

Belajarlah untuk bersangka baik pada saudara sesama Islam.Walau buruk sekalipun perilaku mereka, usahlah jadikan ia sebagai tali pengukur tahap keimanan seseorang itu.Siapalah kita untuk menilai amal kebaikkan seseorang melalui luarannya sahaja.Allah Maha Mengetahui segalanya.Boleh jadi mereka yang berkelakuan buruk itu akan berubah, malah lebih baik daripada kita di masa akan datang.Hidayah itu milik Allah, Allah SWT berhak memilih hamba NYA yang layak untuk diberikan hidayah.Allahuakhbar!!!







Belajarlah bersangka baik sesama Islam.Belajarlah bersangka baik terhadap makhluk ciptaan Allah SWT.Siapalah kita untuk menilai amalan seseorang itu sedangkan diri kita sendiri diciptakn Allah SWT.Jagalah aib seseorang saudara Islam itu.Jika kita mampu menutup keaiban seseorang di dunia, insyaAllah Allah SWT akan menutup keaiban kita di dunia mahupun di akhirat.

Hidayah itu milik Allah SWT.Beruntunglah mereka yang diberikan hidayah.

SubhanAllah...Allah Maha Mengetahui....:)

2 comments:

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR