Monday, January 30, 2012

PENGERTIAN AQIDAH

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum sahabat sahabiah ain kasihi sekalian.Alhamdulillah syukur pada Allah SWT atas izinNYA hari ni ain berkesempatan berkongsi dengan sahabat semua dengan topik usrah yang ain ikuti secara online pada 12 Januari 2012 yang lalu.Di sini ain akan rumuskan topik perbincangan yang lalu untuk ditatapi bersama.



PENGERTIAN AQIDAH

Aqidah adalah suatu simpulan yang kemas, terikat rapi dan tidak mudah terlerai.Begitu juga dengan aqidah seorang muslim, saling berkait rapat dengan keimanan dan keyakinan kita pada Allah SWT.

Apabila iman dihayati, difahami dan diamalkan dengan sempurna, maka sempurnalah aqidah seseorang individu itu.Tanpa iman yang teguh dan kefahaman yang sempurna, maka segala amal perbuatannya juga pasti tidak sempurna dan ada kekurangannya.

Sesiapa sahaja yang bergelar seorang muslim pasti berhasrat dan berharap menjadi mukmin sejati.Untuk itu adalah penting bagi kita meyakini dan mengimani setiap rukun-rukun Iman dalam Islam.Rukun pertama sekali yang disebut:

BERIMAN KEPADA ALLAH SWT
Kita wajib beriman kepada Allah SWT dengan sebenar-benar yakin dan percaya dengan kekuasaan NYA.Yakin pada Allah SWT di sini bermaksud kita yakin bahawa segala kejadian di atas muka bumi ini, penciptaan makhluk hidupan semuanya adalah atas izin Allah SWT dan dengan kebijaksanaan Allah SWT juga.

Manusia juga antara makhluk yang diciptakan Allah SWT.Sebagai hambaNYA kita wajib beriman pada Allah SWT dengan memiliki rasa kehambaan dalam diri sendiri dengan menunaikan segala suruhan dan menjauhi segala larangan NYA.

Kalimah tauhid juga berkaitan dengan keimanan kita pada Allah SWT, kalimah tauhid di sini bermaksud 2 kalimah syahadah yang sering kita ucapkan. Kalimah tauhid ini juga adalah pengakuan kita kepada Allah SWT, keyakinan kita kepada Allah SWT atas segalanya, ikrar kita sebagai seorang muslim, sebagai hamba Allah SWT...Allahuakhbar!!!

Dalam firman Allah SWT :
"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya."
[Surah Al-Kahfi ayat 110]


Dalam firman Allah SWt:
"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat [untuk menyerukan] 'sembahlah Allah sahaja, dan jauhilah thaghut itu,.'" [Surah An-Nahl ayat 36]

Perkara penting yang membentuk diri seseorang mukmin adalah AQIDAH + FIQH + AKHLAK [TASAWWUF].

Seseorang muslim itu akan hanya dapat beriman dengan sebenar-benar beriman kepada Allah SWT apabila mempunyai aqidah yang mantap dan kukuh.Tanpa aqidah yang kukuh, maka amat mudah seseorang itu terpengaruh dengan perkara-perkara kemungkaran.

Lihat saja apa yang berlaku pada masa sekarang.Umat Islam hanya terletak pada namanya sahaja.Islam hanya pada bin dan binti, Islam hanya pada sekeping sijil kelahiran, Islam hanya identiti yang dicetak pada kad pengenalan seseorang itu.Islam hanya pada nama tanpa sebarang penghayatan atau kefahaman.

Mana letaknya rasa bangga kita pada agama Islam yang kita cintai ini? Mana letaknya kecintaan kita pada Allah SWT andai segala hukum syariat Islam diperlekehkan sama sekali? Mana mungkin kita dapat menyebarkan ajaran Allah SWT pada yang lain andai kita sendiri tiada kefahaman atau penghayatan dalam beragama.Adakah dengan alasan Islam tidak memberatkan, maka segalanya diambil mudah sama sekali?

Dalam berpakaian misalnya, ianya bukan hanya melambangkan identiti seseorang muslim semata.Kita sering mendengar terutamanya kaum wanita yang mengaku dirinya Islam namun tidak mahu berhijab dan berjilbab dengan alasan belum sampai seru atau belum bersedia.Malah dengan yakin mengatakan Allah tidak melihat luaran, Allah hanya melihat pada niat hati/dalaman seseorang itu...WAHAI MUSLIMAH SEKALIAN, cukuplah hidup dengan beralasan.Tidakkah kalian sedar bahawa berpakaian mengikut hukum syariat Islam itu juga adalah ibadah? Hidup adalah ibadah, maka berpakaian juga adalah ibadah kita pada Allah SWT.Allahuakhbar.

Tanpa kita sedari, kini wujudnya berhala berbentuk moden.Apakah yang dimaksudkan dengan berhala moden? Apabila kita mula taksub, dan menjadikan ikon tertentu sebagai idola atau pujaan, malah mengagung-agungkan seseorang ikon itu secara berlebih-lebihan, maka terjadilah bentuk berhala moden.Program-program realiti berbentuk hiburan yang mengetengahkan artis-artis baru yang semakin tumbuh bak cendawan, tokoh-tokoh negara yang juga diagung-agungkan hingga menimbulkan ketidakseimbangan atau persefahaman dalam beragama.Islam diletakkan di tangga terbawah sekali, Allah SWT diletakkan dalam tangga di bawah sekali apabila masyarakat Islam kini lebih mendahulukan hiburan dan keseronokkan dunia sahaja.Apabila ini terjadi, pincanglah aqidah, rosaklah masyarakat dalam beragama.

Tahukah kita berhala moden mula diperkenalkan pada anak-anak kecil dengan adanya ikon-ikon animasi yang dijadikan idola, misalnya Barbie, Naruto, dan banyak lagi.Anak-anak kecil ini menjadikan ikon animasi ini sebagai idola atau ikutan, namun tidak pula mengenal siapakah para sahabat dan pejuang-pejuang Islam di zaman para Rasul.Ini semua tidak diperkenalkan sejak kecil.Malah lebih teruk lagi, pihak media massa yang hanya memikirkan keuntungan semata mewujudkan program realiti untuk anak-anak kecil.Maka, anak-anak kecil ini dididik dan dilatih mindanya agar lebih kepada hal duniawi.Astaghfirullah, mana perginya sensitiviti masyarakat Islam dalam hal ini?

Allah SWT amat sayangkan hamba-hamba NYA, namun kita sebagai hamba NYA tidak tahu menghargai segala nikmat kurniaan diberi.Mantapkanlah aqidah kita sebagai seorang muslim dan jangan biarkan diri kita terus hanyut dengan keseronokkan dunia yang sementara ini.

Dunia adalah ladang untuk kita bercucuk tanam sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat nanti.Bersusah payahlah dahulu di dunia, InsyaAllah Allah SWT pasti menyediakan ganjaran yang besar buat kita di akhirnya nanti.

Moga bertemu lagi di coretan akan datang, InsyaAllah.





No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR