Tuesday, January 3, 2012

PERKONGSIAN PERBUALAN...

Assalamualaikum, Alhamdulillah bertemu kembali di alam maya.Moga sahabat sahabiah semua dalam keadaan baik-baik selalu dan segala urusan kalian sentiasa dipermudahkan.

Kali ini ain ingin berkongsi perbualan ain dengan beberapa sahabiah ain baru-baru ni.Moga ianya bermanfaat buat kita bersama.




Sahabiah A: "Assalamualaikum Nur Ain,..A nak tanya...tp sblm tu, A mohon maaf jika apa yg A kata nanti bakal mguris perasaan sesiapa...bukan itu niat A...semoga kita sama2 berlapang dada membincangkan soal ini. Ini tentang Al-Arqam...A agak samar2 dgn status kumpulan ini lantaran pihak kerajaan/ media mgambarkan yg buruk ttg kumpulan ini...rasanya dr A kecik A dah biasa dgr ttg Al-Arqam ini. A percaya kenapa badan2 dakwah sukar diterima, semuanya bpunca dr media yg myebarkan kpd rakyat...jika ain ada info atau maklumat,sudi2lah kongsi dgn A..."

Ain : "Wa'alaikumussalam A..insyaAllah ain tiada masalah..bkenaan arqam tu ain sendiri kurang arif tentangnya..skadar mana ain tahu, Arqam mula diharamkn di M'sia ni kononnya ada ajaran sesat disampaikn, misalnya ada ahli terlibat melakukn poligami lebih dr 4 dsbgnya..Wallahu a'alam...memang ain tak tahu ksahihan berita tu..selain tu kumpulan Arqam ni mula popular dan sudah mula mempunyai pengaruh kuat dan mempunyai cabang2 kemudahan utk orang ISlam dari segi makanan,pakaian malah ksihatan...mungkinkah dsebabkn semua ini mereka dharamkn kerana bimbang akan mempengaruhi kerajaan yg memerintah? Wallahu a'alam..ain sendiri tak pasti...banyak desas desus baik dan buruknya...dan sperkara lagi mereka yg tlibat dalam Arqam, kaum muslimah diwajibkn bniqab/bpurdah..so mentaliti masyarakat kbykkn memandang negatif...malah jika ada anak2 dr arqam ni yg bmasalah atau si suami yg tidak menunaikn tanggungjawab keluarrga...makin kuatlah persepsi buruk masyarakat terhadap mereka...
...
sedangkn masalah gejala sosial dan masalah rumah tangga ni pun berlaku dalam masyarakat kita..bezanya mereka tidak terlibat dgn Arqam, so kurang dianggap penting atau masalah besar...begitu juga yg berlaku jika ada yg terlibat dalam jemaah tabligh...andai ada diantara mereka yg yg berbuat sesuatu kesalahan...maka perkara itu akan dihebahkn 2x ganda buruknya...memang terjadi ada diantara ahli yg terlalu taksub pada jemaah hingga mengabaikn keluarga....ada juga keluarga jemaah yg terlibat dalam gejala sosial...namun itulah dia...dalam masyarakat kita sendiri spt ain kata tadi, ada juga keluarga yg bmasalah namun tidak dhebohkn shebat mana...ikut musim spt akademi fantasia tu...misalnya kes buang bayi...ada musimnya...sedangkn kebaikkn para jemaah ni kurang diberi perhatian....

ain beri contoh surau di taman ain sendiri..sblm ni memang sukar nak dengar azan dikumandangkn setiap waktu...namun semenjak ada jemaah yg keluar dan tinggal di situ pada tempoh tertentu, barulah dpt dengar azan setiap waktu, Alhamdulillah...ain juga agak rapat dgn beberapa isteri para jemaah (masturat)...subhanAllah...anak-anak mereka masih dsekolahkn di sekolah biasa dan sudah berada di universiti...ada yg bgelar Hafiz/Hafizah...tidak kurang juga bergelar usahawan kecil yg bjaya....jemaah yg terlibat pula tdiri drp golongan professional juga spt Dr.,pensyarah,ustaz,usahawan dsbgnya...dulu ain selalu dengar perkara negatif tentang jemaah yg mengatakn keluarga jemaah terabai, anak2 tidak mdpt pendidikn..rupanya kenyataan itu meleset sama sekali..."

Sahabiah A : "apa pulak pendapat Ain tentang sesetengah jemaah yg tidak memberi pelajaran formal kpd anak2, sebaliknya mhantar anak2 mrk belajar agama di pondok sahaja...emmm..byk pkara A nak tahu sbnrnya.."

Ain : "kbykkn berpendapat tiada masa depan mereka yg keluar dr sekolah pondok...secara peribadi , mereka yg menuntut ilmu Allah ini ada rezeki yg Allah SWT sediakn...bgantung juga di mana sekolah pondok yg ibu bapa ini hantarkn dan bagaimana ibu bapa bkenaan memantau perkembangan anak-anak ini...kbetulan baru-baru ni ain ada juga btanyakn hal yg sama pada masturat..katanya memang tiada mata pelajaran sains,geogafi,kimia dsbgnya di kbykkn sekolah pondok..namun setelah anak2 ini tamat pembelajaran dlm usia 17-19 thn, anak-anak ini akan mengambil inisiatif menduduki Sijil Pelajaran Terbuka...mereka tpaksa mengambil kelas tambahan utk subjek tertentu yg drasakan agak berat misalnya Matematik Tambahan dan yg lain akan dibuat ulang kaji sendiri d rumah...Alhamdulillah mereka masih mdpt kputusan yg cemerlang dlm Sijil Pelajaran Terbuka ini.....yg penting di sini ibu bapa kena pantau selalu dan ambil tahu tentang pelajaran anak2 walaupun dihantar ke sekolah pondok....tak silap ain ada sekolah pondok moden yg sediakn mata pelajaran spt di sek biasa...ain tak ingat d mana, tapi memang dah wujud...

..buat makluman A , jemaah ain kenali ni ramai juga yg hantar anak2 mereka ke sekolah formal...namun didikn agama d rumah amat dtitikberatkn...walaupun dlm keluarga ada abg,adik lelaki/perempuan..pergaulan dan cara bpakaian mereka amat djaga...terus terang ain kagum dgn adab sopan anak-anak ini yg amat mghormati ibu bapa...moga2 ramai lagi keluarga Islam walaupun bukan dr jemaah turut ambil berat soal didikan agama dari rumah...aamiin..."

Sahabiah A : "penjelasan yg cukup baik...maaf A byk tanya...apa pulak pendapat Ain ttg pakaian org yg tabligh ini terutama lelaki...biasanya kalau kita lihat org tabligh ni akan berjubah, simpan janggut yg pjg dan ada yg selekeh.. bagaimana dakwah dpt bkembang dgn org yg menyampaikannya spt ini...sedangkan Islam itu sendiri menitik berat ttg kebersihan...maaf ya Ain.."

Ain : "hehehe...insyaAllah ain cuba jawab selagi termampu ye...soal bjubah,bjangggut panjang...sama juga masturat kebanyakkn berjubah hitam,berpurdah....semua itu menjadi pertanyaan dan persoalan juga dlm masyarakat..ain sendiri tkena tempiasnya walaupun ain bpurdah/bniqab tiada kaitan dgn jemaah....baiklh ain cuba jawab...dlm jemaah kami diajar,dididik untuk mengikut sunnah Rasullullah SAW tidak kira dr segi penampilan mahupun keperibadian...untuk yg muslimat digalakkn mengikut keperibadian isteri-isteri zaman Rasulullah SAW dan para sahabat.....ada juga masturat yg ain kenal ini yg tidak bniqab...kenapa mereka ditekankn soal sunnah? kerana dengan mendekati sunnah Rasulullah SAW dpt mendekatkn diri mereka kpd Allah SWT....walaupun sunnah itu diamalkn oleh Rasulullah SAW, bukankah sunnah itu di ilhamkn Allah SWT kpd Nabi Muhammad SAW....spt firman ini...:

Di dalam Al-Quran ada dinyatakan:

"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah SWT, ikutilah aku, nescaya Allah Mengasihi dan Mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.Katakanlah, "Taatilah Allah dan RasulNYA, jika kamu berpaling, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir."
(Surah Ali Imran ayat 31 & 32)

Maka, apa saja yang disukai oleh Rasulullah SAW, maka itu adalah kesukaan Allah SWT.Apa saja amalan Sunnah Rasulullah SAW, itulah amalan yang paling Allah SWT sukai.

Sebagaimana disebutkan Hadits dalam Kitab Al Muwatha’ lil Imam Malik r.a

عَنْ مَالِك أَنَّهُ بَلَغَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ

Dari Imam Malik r.a, datang kepada beliau tentang apa yang sampai kepada beliau bahwa Sesungguhnya Rasulullah bersabda: "Aku tinggalkan/wasiatkan sesuatu kepada kalian dua perkara dan untuk kamu semua memegang teguh keduanya yang mana kalian semua tidak akan tersesat yaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnah Nabinya" (hadits).

...itu secara ringkas kenapa kbykkn penampilan para jemaah sedemikian...tentang bab nampak selekeh dan kotor tu...ain akui memang berlaku A...pernah telinga ain disajikn dgn kata-kata 'jemaah ni semuanya pengotor'....ain cerita bdasarkn pengalaman dan apa ain perhatikn selama ini....mulanya ain rasa geram...hihhi...tapi sperrkara ain belajar dalam jemaah sepanjang ain hadiri kuliah mingguan dan buku2 hadith bacaan harian....

...penampilan luaran yg kotor itu bukan gambaran 100% sifat seseorang itu...boleh jadi keadaannya yg selekeh itu hanyalah sbhg kecil kburukkn yg ada...namun jika dlihat dr byk segi, banyak sudut positifnya jika kita kenali mereka dgn lebih dekat...pernah satu keluarga ni dkutuk sbb keadaan rumah yg kotor...namun ain cuba maklumkn dr segi lain,mungkin luaran mereka kelihatan amat pengotor, namun boleh jadi amalan mereka lebih baik drp kita yg pembersih ini....boleh jadi dalaman mereka lebih suci lagi drp kita...ain nyatakn jika mereka pengotor anggaplh itu suatu tauladan agar kita tidak ikuti...adakala apa yg kita nampak itu btujuan mdidik ...spt kata A, Islam mementingkn kbersihan...maka kita terapkn nilai keISlaman dgn menitikberatkn soal kbersihan dlm keluarga kita......pendek kata, apa sj perkara neg yg kita nampak, kita jadikn iktibar....agar diri kita djauhkn drp sifat tidak elok,misalnya pengotor..."

Sahabiah A : "Alhamdulillah....masih sudi juga Nur Ain menjawab A...sampai tertido A tunggu jawapannya...mesti tinggi tahap kesabaran ain ni nak bg jawapan kat org yg jahil mcm A ni...tp inilah persoalan2 yg selalu bmain di minda..A tak penah suarakan pd sesiapa...smlm tgerak hati nak btanya, and Alhamdulillah inilah jawapan yg dyg cari2 selama ini..sesetengah apa yg Ain kata itu sudah memberi jawapan kpd soalan2 A seterusnya...cthnya soal pengotor yg Ain sebut tu...betullah spt apa yg Ain kata,...adakala apa yang kita nampak itu bertujuan mendidik. Sbnrnya jemaah tabligh or whatever kumpulan dakwah ni bukanlah asing juga pd dyg. Ada juga saudara A di Sarawak yg terlibat dgn tabligh and he ok. takde masalah pun...malahan sejak bkahwin dgn suami A 10 thn lalu, 3 org drpd ipar A ada jemaah mereka sendiri..dan mereka juga niqabis..mula2 lepas kahwin dulu, A risau sikit sbb penampilan A jauh berbeza...masa tu baru nak pakai tudung tp pakaian masa tu masih lagi jeans and tshirt...A risau sgt penerimaan mrk pd A...tp sangkaan itu meleset sama sekali...dari mula pkenalan sampai skrg mrk sangat baik pd A, mrk tak pernah perli atau myakiti hati A...sbb itulah keindahan Islam yg sebenar. Anyway, terima kasih Ain, sanggup memberi penerangan yg cukup bmakna buat A.

Sahabiah B : 'B pun nak menyampuk... apa yg B perhatikan .. sebab ada 2/3 org jiran B dari jemaah tabligh di rumah parent...

mereka ... bab persekolahan... ada yang sekolahkan anak mereka sekolah rendah sahaja... ada yang tidak bersekolah langsung.. di hantar ke darul ulum.. darul ulum ini pusat pengajian mereka untuk jemaah.. ( selain jemaah pun blh jer nak join ) ...

Oleh kerana sahabt baik B .. bapanya salah seorang yg terhormat di kalangan mereka di masjid sri petaling.. mereka punya satu "kelebihan" kira mereka sendiri akan mengajar semula di darul ulum apabila mereka tamat pengajian di sana ...

darul ulum.. terdapat di beberapa tempat utama seperti di sri petaling / hulu langat...
madrasah ini memisahkan lelaki dan perempuan .. serta ada peringkat2 nya...
contoh nya seperti pelajar perempuan.. untuk permulaan .. yg kecik2 ni.. mereka akan belajar di sebuah banglo berdekatan dengan masjid.. ( di ubah suai menjadi pusat pengajian) ...
tetapi setahu B di masjid sri petaling madrasah untuk lelaki sahaja..
di hulu langat ada madrasah untuk both....
sebab sahabat B mengajar pelbagai lapisan pelajar... di pelbagai tempat...

dia ada menerangkan ...di madrasah ulum mereka terbahagi kepada dua :

1-Alim ( masa pengajian plg kurang 4 thn )

2- Tahfiz

..kiranya pelajar perempuan punya pakaian seragam adalah jubah putih + tudung + niqob .. dan pakaian pelajar tidak di benarkan di gosok ( pelajar tidak di benarkan membawa iron) ...pelajar juga belajar di sebalik tabir ....

Alhamdulillah setelah sahabat B bernikah .. dia kini tinggal kembali di sri petaling.. dan tinggal di hostel .. kerana suami nya juga salah seorang yang di hormati di dalam jemaah nya... so, bagi mereka seperti ada kemudahan lebih...Sahabat B masih mengajar .. kadang kala....

Cuma dalam bab kebersihan.... alhamdulillah ada perbezaan ketara antara keluarga mak sahabat B dengan sahabt syikin sendiri...

B pernah menegur sahabat B tentang keluarga mak nya yg kurang menjaga kebersihan dan ianya agak menjatuhkan reputasi jemaah tabligh dari pandangan jiran2 yg bukan dari jemaah seperti kami ....
dan sahabat B pula benar2 pembersih...

akhirnya dia menerangkan... dalam usaha ummi nya hendak mengurus keluarga.. menjaga 9 anak.. tak termasuk anak tiri.. nak hantar sekolah merata.. agak sukar untuk ummi nya menjaga kebersihan dengan baik...

dan kebersihan sangan di tuntut oleh islam...
Nabi sendiri gemar benda yang wangi dan bersih....

Cuma nya bab kebersihan bergantung kepda seseoarang...tak bermaksud segelintir mereka melambangkan semua ^_^

Gitu lah.. lebih kurangh pengalaman B bab pelajaran dan kebersihan mereka ^_^

Anyway .. B sayang kawan B sangat2... bestfriends dari kecik ♥

hah... satu lagi...baru2 ni ada isu berikutan kitab fadhilat amal...tentang hadis dhoif...ianya agak meburukkan reputasi jemaah tabligh.. apa yg B faham dari penerangan zauj B...nama kitab nya pun fadhilat amal.. untuk amalan ...
hadith dhoif .. untuk diri sendiri .. tp tak boleh di bawa untuk berhujah dan etc ....lagi pun pengarang kitab itu adalah seorang penghafal hadith juga...

^_^ tu jer la.. sbb ada pertikaian bab kitab tu...

kadang2 kesian kat jemaah tabligh...mereka ada banyak kebaikkan...tapi org suka melihat sisi buruk dari sisi baik....ehh lupa nak tambah...

macam keluarga mereka.. habis belajar di madrasah darul ulum..abuya mereka hantar untuk ambil spm... sekurang2 nya ada back up melihat keadaan di malaysia ni yang sukar jika tiada sijil spm..."

Demikianlah serba sedikit topik perbualan dan perbincangan antara ain dan beberapa rakan sahabiah.Alhamdulillah, sehingga kini kami begitu terbuka untuk bertanya mahupun berbincang walaupun adakala ada isu yang diketengahkan mungkin agak sensitif bagi sesetengah individu.

Moga ikatan ukhuwah yang terjalin antara kami saling mengingatkan kami antara satu sama lain.Moga ukhuwah ini dibina hanyalah untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT..aamiin..

InsyaAllah, bertemu lagi di coretan akan datang.



INGATAN BERSAMA: ">siapalah kita nak menilai diri manusia lain sedangkn kita cuma manusia biasa yg tidak punya apa-apa..siapalah kita sedangkn diri kita sendiri diciptakan oleh Allah Yang Maha Kuasa..Allah saja yg berhak menilai diri seseorang hamba itu..buruk baik seseorang hanya dpt dtentukn di akhir hayatnya nanti..mungkin saja seseorang itu kelihatan 'baik dan beriman' pada pandangan manusia...namun, belum tentu lagi dikatakan beriman di sisi Allah SWT...siapalah kita....sesungguhnya kita semua milik Allah SWT..Allah Ya Allah....;(

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR