Friday, June 15, 2012

NAK MASAK DAGING..NAK MASAK DAGING..

Bismillah, 
Assalamualaikum sahabat ain sekalian,Alhamdulillah bertemu kembali di blog NUR.Moga sahabat semua dalam keadaan baik-baik selalu, insyaAllah.

Entry kali ini bukanlah nak bercerita tentang resepi masakkan..Sekadar nak berkongsi perasaan dan pengalaman ain dengan daging lembu ni..hehe..apa dia ek?


foto dari google


Sejak ain revert sampailah baru-baru ni, ain tak pernah sentuh daging lembu yang segar dari pasar.Selama ni jika ain masak daging pun ain guna jenis daging kisar yang sedia dijual di pasaraya besar dan ain gunakan daging kisar segera ni untuk masa spaghetti sahaja.Alasan yang selalu diberikan tak tahu cara nak bersihkan dan cara nak memotong dengan betul, tapi sebenarnya takut nak pegang!

Baru-baru ni adik bongsu suami adakan majlis pertunangan dan seperti biasa kaum keluarga semuanya sibuk membuat persediaan, terutamanya golongan wanita pasti dengan masak-memasaknya di dapur.Ain juga tidak terkecuali.

Makanya, ada satu ketika ain perlu membantu yang lain memotong daging lembu sebagai persediaan untuk memasak pada hari keesokkannya.Pada mulanya terkial-kial jugalah ain nak memotong, sebab takut silap cara.Akhirnya dengan bantuan nenek suami yang tak keberatan mengajar, dapat juga ain potong daging dengan sebaik mungkin.Alhamdulillah rasa geli tu hilang serta-merta!

Sejak itu, perasaan berkobar-kobar pula muncul untuk cuba memasak daging dengan tangan sendiri di rumah.Lagipun suami dah lama nak merasa air tangan isterinya ni masak daging resepi sendiri.

Maka, pada minggu yang sama iaitu sesudah selesai majlis pertunangan adik suami[adik ipar lah kan], terus ain ajak suami ke pasar mencari daging lembu untuk ain guna dalam masakkan ain nanti.Suami ain apa lagi, turut beri motivasi dan belikan juga daging lembu tanpa rasa was was sama ada si isterinya ni reti masak atau tidak..hehe.


Hasilnya, inilah resepi daging ain yang pertama shepherd pie daging + habbatus sauda:



Alhamdulillah menjadi juga pie daging ain ni, inspirasi daripada sahabat terdekat, adik syikin yang tak putus-putus motivate ain untuk mahirkan diri dalam masak-memasak.Shepherds pie ni ain makan sekali dengan 'angel hair' goreng..kira kaum kerabat spagetti juga ni.

Bagi sahabat yang dah pernah atau ingin mencuba boleh tengok video ini, amat-amat mudah untuk disediakan, insyaAllah :





Dan percubaan ain yang kedua resepi masakkan daging adalah daging masak asam pedas berlada + habbatus sauda.Alhamdulillah menjadi...cuma kuah tu tercair..huhu..insyaAllah akan diperbaiki lagi.




Bagi sahabat revert yang lain yang mungkin ada masalah 'geli' macam ain suatu ketika dahulu, usah bimbang.Sahabat kena cuba juga masak sekali, lepas tu pasti nak lagi dan nak lagi, insyaAllah.

Baiklah bagi sahabat NUR yang ada resepi lain yang menggunakan daging, bolehlah share dengan ain nanti ye di ruang komen.InsyaAllah, teramat teruja nak masak lagi!!!

*moga perkongsian ini bermanfaat, insyaAllah..=)




2 comments:

  1. Bismillah.. Alhamdulillah kak ain!!!
    go go kak ain. pasni masak mende lain pulak kak!!

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah. dah jadi la tu...mesti seronok kan bila kita berjaya masak2 (yg kita rasa amat payah sblmnya).

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR