Sunday, August 26, 2012


Bismillah,
Assalamualaikum sahabat semua.Salam ceria di hari Ahad yang indah ini.Moga sahabat sentiasa dalam Rahmat Allah SWT, aamiin.

Alhamdulillah, syukur atas nikmat kurniaan Allah SWT atas izin NYA kita masih lagi diberikan nikmat kehidupan di muka bumi ini.Moga hari ini adalah lebih baik dari semalam dan semoga amal kita bertambah dari sehari ke sehari, insyaAllah.

Berapa ramai diantara kita yang mempunyai diari peribadi? Tentu ramai diantara sahabat yang masih gemar menulis aktiviti seharian dalam diari untuk tatapan dan ingatan pada masa depan.Tak kurang juga ada yang menjadikan hobi menulis diari sebagai satu terapi sehari-hari.Alhamdulillah, tidak kira apa jua jenis catitan itu semoga ianya memberi manfaat buat diri sendiri.

Diari juga umpama nota seharian yang tertulis terus dari rasa hati seseorang.MEnulis diari tidak bermaksud hanya mencatit aktiviti atau perancangan pada masa-masa tertentu.Menulis diari juga boleh dijadikan nota ingatan andai apa yang kita catit itu lebih kepada nota berbentuk ilmiah.

Namun setiap apa kita catit, setiap apa kita coretkan dalam diari seharian, yang menentukan detik kehidupan kita sehari-hari adalah Allah SWT.Setiap apa yang kita buat, setiap apa yang kita rancang, setiap apa yang terdetik dalam sanubari seseorang, semuanya atas pengetahuan Allah SWT.Tiada satu pun yang tidak diketahui NYA.

Diari kehidupan kita sehari-hari adalah atas ketentuan Allah SWT.Segalanya dalam aturan NYA.Setiap kejadian di atas muka bumi ini adalah atas pengetahuan NYA.Tiada satu pun dapat kita sembunyikan, walau sekecil zarah sekalipun. Allah tahu pergerakkan kita.SubhanAllah.

Kehidupan ini begitu singkat dan kita takkan pasti bagaimana pengakhirannya nanti.Mungkin kita selesa dengan apa kita miliki, namun harus diingat bahawa ianya bukan jaminan sesuatu perkara itu hak kita selamanya.Harus diingat segala yang ada kini adalah milik Allah SWT.Begitu juga dengan kehidupan kita.

Allah sahaja yang berhak ke atas kita, dan Allah saja berhak menentukan perjalanan hidup kita.Kita hanya berusaha melakukan yang terbaik dari sehari ke sehari.Segala tindakan yang kita ambil, setiap jalan yang kita pilih biarlah dalam keredhaan NYA.Kita berusaha melakukan yang terbaik, akhirnya nanti hanya pada NYA kita serahkan segalanya.

Maka, teruslah berbuat kebajikkan dan jauhi kemungkaran.Mohon pada NYA agar diri ditetapkan iman dan semoga kita menjauhi segala larangan NYA.aamiin.

Moga hari-hari yang berlalu, segala yang tercatit dalam diari kehidupan kita biarlah mendapat redha NYA.aamiin..





Salam ukhuwah.
NUR AIN VIVIAN
http://nurainvivian.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR