Monday, August 20, 2012

RAHSIA HATI


Bismillah,
Assalamualaikum..






Di saat kita berduka, resah, gelisah, atau apa saja situasi melanda dalam kehidupan kita sehari-hari, sudah menjadi kebiasaan kita ingin meluahkan pada seseorang untuk meredakan rasa di hati.Dan orang itu sudah pasti adalah yang kita percaya, kita rapat dan seseorang yang amanah dalam menjaga rahsia sesama kita..

Namun, trend meluah perasaan di Twitter, FB, laman blog mula mengambil tempat.Tiada had atau tiada privacy lagi dalam meluah perasaan masing-masing.Adakala ianya melibatkan konflik kekeluargaan, pekerjaan, persahabatan dan sebagainya.

Akibatnya???

Bagi yang mengambil berat pasti memberi nasihat/pandangan yang sewajarnya.Atau boleh jadi pandangan sebaliknya berlaku, lebih kepada mengeruhkan lagi keadaan dan suasana sedia ada..

Ingatan pada diri ini dan juga pada sahabat sekalian, andai diri dilanda konflik usahlah diluahkan di laman sesawang.Walau ingin meluah rasa tidak puas hati sekalipun.Jika perlu untuk meluahkan perasaan, luahkan ia pada sahabat terdekat atau keluarga yang paling kita percayai.Tidak perlu dikongsi 'public'.

Selain itu , luahkan rasa hati kita pada Allah SWT kerana Allah adalah pendengar kita yang terbaik.Allah adalah pendengar yang setia..Allah akan menjaga rahsia hati kita.Allah adalah pengubat hati kita yang terbaik.Tiada yang lain selain NYA.

Jagalah aib diri, jangan diluahkan sesuka hati dek rasa hati yang sedang meluap-luap.Apabila kita membuka aib diri pada semua orang, samalah kita membuka aib orang lain.Dan orang yang membacanya pula, andai suka menokok-tambah cerita yang sedia ada, atau gemar membuat andaian sendiri berkenaan masalah yang dihadapi,  bukankah ianya sudah menjadi satu fitnah?

Astaghfirullah.Maafkanlah diri ini Ya Allah.Ain juga dahulu begitu leka dengan dunia ini, hingga tiada rasa malu berkongsi masalah dengan sesiapa sahaja tanpa diri ini sedar diri ini sedang menyebarkan aib insan yang lain.

Maka, sama-samalah kita berusaha mengubah perkara ini.Jika perlu meluahkan, carilah sahabat atau teman yang rapat dan boleh dipercayai sahaja.Dan janganlah kita lupa pada Allah.Hanya Allah yang berhak mendengar rintihan hati hamba NYA.Hanya Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Allah Maha Kuasa, Allah lebih tahu lebih dari diri kita sendiri..

InsyaAllah, hati akan menjadi tenang apabila kita berserah diri pada Allah dan redha akan segala yang terjadi.

InsyaAllah, mari kita sama-sama amalkan surah Alam Nashrah ..moga dapat membantu melapangkan keresahan dalam diri kita, dengan izin NYA.

سورة الشرح

لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿٢﴾ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب ﴿٨﴾


Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ? (1) Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) - (2) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? (3) Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)? (4) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5) (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (6) Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), (7) Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). (8)

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR