Saturday, November 10, 2012

~MUJAHADAH ~

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum, salam sejahtera, salam penuh kasih sayang buat sahabat blog Nur sekalian.

Alhamdulillah, bertemu kembali setelah sekian lama tidak berkesempatan mengemas kini coretan di sini.Sejak berpindah ke KL, rutin harian banyak yang berubah dan banyak perkara perlu dipelajari dari hari ke hari.

Alhamdulillah, sudah 2minggu rasanya ain dan suami berada di sini.Walaupun suasana gerai jualan di sini masih belum beroperasi sepenuhnya memandangkan ada lagi peniaga yang belum bersedia dengan barang jualan masing-masing.Namun, ia tidak mematahkan semangat kami untuk terus berjuang bertahan meneruskan minat dan impian kami dalam perniagaan, insyaAllah.

SubhanAllah, Alhamdulillah.Perit getir sepanjang mendirikan rumah tangga bersama suami tersayang, memberikan suatu pengalaman dan memori indah antara kami berdua.Jatuh bangun, sakit getir sepanjang perkahwinan mematangkan kami dalam melayari kehidupan ini.Semakin kuat badai menimpa, semakin banyak ain belajar memahami suami dan begitu juga sebaliknya.

Alhamdulillah...Alhamdulillah..Alhamdulillah...

Berkongsi pengalaman, baru-baru ini ain menggunakan pengangkutan awam bersama suami untuk berulang alik dari rumah ke gerai jualan setiap hari.Buat kali pertama setelah sekian lama, lagi-lagi ini adalah kali pertama ain berniqab dan pada masa yang sama menaiki pengangkutan awam.

Di hari pertama menaiki bus, KTM mahupun teksi, suatu perasaan yang agak sukar digambarkan.Namun bagi ain ia adalah suatu cabaran buat diri ini untuk terus bermujahadah dalam berpakaian labuh serta berniqab dan pada masa yang sama perlu berada di tempat umum yang keadaannya jauh lebih sesak dengan pelbagai golongan, usia, jantina dan latar belakang yang berlainan.




Sudah menjadi perkara lazim andai ada mata-mata yang memandang pelik akan diri ini.Bagi ain ianya adalah suatu perkara lazim yang harus dan pasti ain perlu lalui hari demi hari.Agak kekok pada mulanya, namun lama-kelamaan ia adalah perkara biasa bagi ain dan suami.Alhamdulillah suami banyak membantu dengan memberikan ain suatu perasaan selesa apabila berada di tempat yang terlalu padat dengan orang ramai.

Ingin berkongsi dengan sahabat semua terutama muslimah yang baru berjinak-jinak berpakaian labuh atau yang masih was-was untuk berpakaian labuh terutama muslimah yang perlu berulang-alik ke kuliah atau ke tempat kerja menggunakan pengangkutan awam, usah gusar lagi.

Secara peribadi, tiada alasan untuk menidakkan hukum Islam, hukum Allah terutamanya wanita Islam dalam menutup aurat sesempurna mungkin tidak kira masa dan di mana kita berada.Tiada alasan sukar untuk bergerak dalam berpakaian labuh atau berasa malu dengan pakaian yang mengikut syariat Islam.

Elaklah berpakaian ketat wahai adikku, kakakku sekalian apabila berada di kawasan awam.Usah khuatir andai dicop sebagai ketinggalan zaman atau 'alim'. Itu semua hanya kata-kata kosong yang tidak perlu kita fikirkan sangat.

Tidak perlu diubah cara berpakaian hanya semata-mata mengikut peredaran fesyen semasa.Sepatutnya kitalah yang berusaha suaipadankan pakaian kita agar mengikut hukum Allah.Hukum Allah tidak boleh diubah hanya disebabkan hawa nafsu semata.Kitalah yang harus mengikut hukum dan bukan sewenang-wenangnya mengubah apa yang telah termaktub dalam kalam Allah SWT.

Itulah yang sering diingatkan pada diri ini agar tidak terleka atau lalai dalam berpakaian.Adakala rasa bimbang hadir andai diri terleka dan terlalu taksub pada fesyen.Nauzubillah, moga dijauhkan.

Pesanan ringkas pada diri ini dan buat sahabat semua yang dikasihi.Berpakaianlah mengikut hukum Allah SWT dan bukannya mengubah hukum semata-mata ingin memuaskan nafsu semata.Pakailah pakaian taqwa walau berada di mana saja sekalipun.Tak perlu diubah cara berpakaian semata-mata memuaskan hati atau mata-mata yang memandang.

Cukuplah pandangan Allah pada kita.Lihat cermin dan soal pada diri, "sesuaikah pakaian aku pakai ini jika saat ini perlu mengadap Allah SWT????"

Fikir-fikirkan..

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian.


No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR