Sunday, December 16, 2012

KEHIDUPAN INI...

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum sahabat dikasihi sekalian.Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat kurnia NYA.

Menulis adalah salah satu cara terapi buat diri ain sendiri.Menulis bukan semata-mata meluahkan perasaan sewenang-wenangnya.Menulis dengan niat dan matlamat moga apa yang dikongsikan itu menjadi ingatan dan bekalan diri, serta semoga ianya dapat memberikan manfaat pada yang lain, insyaAllah.

Kembali pada Islam seawal usia 18 tahun, dan kini usia sudah menginjak 28 tahun.SubhanAllah, kiranya sudah 10 tahun masa berlalu dan ain akui bahawa diri ini begitu banyak kekurangannya.

Begitu banyak masa dibuang begitu sahaja sepanjang 10 tahun yang telah berlalu.Di awal ain kembali pada ISlam, dalam perjalanan mengenal Allah SWT, ain masih ingat saat di mana ain dalam keadaan "krisis identiti". Krisis diantara seorang hamba Allah dan sebagai seorang manusia biasa yang tidak pernah lari dari melakukan kesilapan hari demi hari.

Mengenang kembali kekhilafan diri yang begitu leka, alpa akan hal duniawi, meletakkan dunia sebagai matlamat hidup adalah suatu kebodohan yang membuta tuli.Namun itulah suatu tarbiyah/didikan langsung dari Allah SWT dalam mengajar diri ini dalam mengenal tujuan kehidupan yang sebenar dan mengenal siapa diri ini.

Astaghfirullah... Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. maafkanlah diri ini.

Sepanjang hayat kehidupan yang Allah berikan ini, begitu banyak ujian dan dugaan yang Allah berikan dari sekecil-kecil kuman hinggalah di saat di mana diri ini merasakan ianya begitu berat untuk ditanggung.Begitu berat hingga hampir merasa putus asa dengan kehidupan ini.

Pernah di satu saat diri ini ingin membawa diri jauh dari kehidupan ini..Ingin membawa diri jauh dari kehidupan dunia yang begitu melalaikan.Dan akhirnya diri ini sedar tidak semudah itu.

Masih terngiang-ngiang kata-kata seorang daie, "Dunia ini dijadikan untuk kita bersusah payah, di akhiratnya kelak kita hanya petik hasilnya nanti..." .

Begitulah kita..hamba Allah SWT yang diciptakan untuk berserah diri pada Allah SWT semata-mata.

Segala perkara yang pernah singgah atau hadir dalam kehidupan ain yang lalu, takkan pernah pudar dari ingatan.Takkan pernah hilang dari sejarah kehidupan yang sudah tercalit dalam kitab amal diri ini.Dan diri ini tidak pasti sama ada amal baik menjadi timbangan yang paling berat atau amal buruk yang masih menguasai keseluruhannya.Astaghfirullah.

Moga segala kisah yang lalu menjadi ingatan dan iktibar. Semoga diri ini tidak alpa dan tidak leka diulit mimpi-mimpi indah yang melalaikan.Mungkin kita rasakan perkara itu baik untuk kita, namun sebenarnya tidak.Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang.Kita hanya mampu berusaha.

Seperkara yang masih diri ini belajar hari demi hari.Menerima segala ketentuan Allah SWT dengan sabar dan hati yang tenang.Agak payah, namun itulah kuasa Allah, menguji kesabaran hamba NYA di saat susah mahupun senang.

Ain masih cuba belajar menerima situasi di mana setiap apa yang kita peroleh itu sebenarnya adalah baik untuk kita jika dibandingkan dengan keinginan diri sendiri.Nafsu diri yang masih perlukan tarbiyah hari demi hari..Allahuakhbar.Begitu besar kuasa MU Ya Allah.

"Sesungguhnya tidaklah boleh dikatakan beriman seseorang itu selagi dirinya tidak diuji.." ..

Kata-kata inilah yang buatkan ain cuba tenang dan tabah dalam melalui perjalanan hidup ini hari demi hari.Kata-kata inilah yang buatkan ain sedar bahawa, ain hanya hamba Allah yang tidak punya kuasa.Allah Maha Berkuasa dan berhak atas segalanya.Kata-kata inilah yang memberikan ain kekuatan dan kesedaran bahawa untuk menjadi hamba Allah yang kuat, maka ain perlu redha, pasrah akan segala ketentuan NYA.Bukannya merungut atau bersedih dengan nasib diri.

Sudah setahun setengah ain berniqab.Namun berniqab bukanlah tiket untuk bergelar wanita solehah.Tidak sama sekali.

Hijab hati ini masih lemah, masih goyah.Diri ini masih belajar perbaiki kekurangan dan kelemahan diri.Sesungguhnya hati adalah tempat di mana nafsu bersarang.Ubat hati adalah zikrullah dan dengan mengingati Allah SWT. Moga hati ini kuat dan tabah dalam meneruskan sisa-sisa kehidupan ini yang tidak pasti berakhir bila...

Azan Zohor telah berkumandang, menandakan ain perlu berhenti menulis blog.

InsyaAllah moga bertemu lagi di coretan akan datang.

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian.








No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR