Saturday, December 8, 2012

PERTEMUAN TERINDAH..SUBHANALLAH

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum, salam sejahtera buat sahabat ain kasihi sekalian.Alhamdulillah syukur diberi kelapangan dan kekuatan untuk menjengah ke sini dan berkongsi sedikit sebanyak bersama sahabat semua, insyaAllah.



SubhanAllah, Alhamdulillah, setelah sekian lama tidak bersua, hari ini dipertemukan kembali oleh Yang Maha Pencipta.Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...

Alhamdulillah, hari ini seorang sahabat lama, rakan seperjuangan, seorang senior ain sewaktu ain masih lagi bertugas sebagai jururawat datang ziarah ke gerai jualan ain di Seksyen 7 Shah Alam.

Kira-kira 2tahun kami tidak bertemu, hanya berhubung melalui laman sosial dan berkongsi perkembangan masing-masing,SubhanAllah setelah sekian lama, akhirnya.

Mesra dengan panggilan kak sue, kak sue masih lagi bertugas sebagai seorang jururawat di sebuah hospital swasta.Malah, yang istimewanya pertemuan ini, kami berdua masing-masing telah berniqab! Tidak terjangkau dek fikiran ini 2 tahun yang lalu dan 2 tahun yang kini.Masing-masing berlainan sama sekali.SubhanAllah.Beliau kini berpurdah dalam masa yang sama masih lagi bergelar wanita bekerjaya.

Berkongsi pengalaman masing-masing terutama sejak mula berniqab hingga kini, insyaAllah dan berkongsi ilmu seadanya.Alhamdulillah, kak sue yang ain kenali dahulu dan kini amat jauh bezanya.Bertemu dengannya membuatkan ain rasa sebak, terharu bagaikan tidak percaya dengan siapa ain jumpa sebentar tadi,Beberapa kali air mata ini bergenang tatkala berbual dengannya.Allahuakhbar.

Beliau turut berkongsi apa ain pernah alami suatu ain masih bekerja dahulu.Fenomena dan situasi yang sama, tidak kurang bezanya.

Melihat beliau membuatkan ain rasa takjub akan kekuasan Allah SWT.Atas izin Allah, sahabat ain ini masih lagi tabah dalam menjalani kehidupan sebagai wanita bekerjaya dengan suasana yang kurang menyokong wanita berpurdah.Tidak mudah bekerjaya dalam masa sama berniqab walau tidak sepenuhnya.Namun, tidak mudah bagi semua orang.

SubhanAllah, begitu besar kuasa Allah yang memberi kekuatan dan hidayah pada seseorang.Benarlah Allah hanya menguji hamba NYA setakat ia mampu sahaja.Dan begitu jugalah sahabat ain ini.

Tidak mudah yea sahabat untuk berhadapan dengan masyarakat dan dalam masa yang sama perlu bertahan dengan pandangan serong masyarakat.Hanya dengan izin dan RAhmat Allah sahaja semua yang mustahil , TIDAK MUSTAHIL boleh berlaku.

Pertemuan ini bukanlah pertemuan biasa.Pertemuan yang Allah telah aturkan ini sungguh indah bagi ain kerana dalam masa ain berhijrah, ada lagi sahabat seperjuangan lain yang juga mempunyai pengalaman pekerjaan yang sama,, turut diberi ketukkan hidayah oleh Allah SWT.

Alhamdulillah,, Alhamdulillah Alhamdulillah.

Seperkara ain ingin kongsikan di sini, bagi sahabat-sahabat muslimah yang sering menghantar mesej peribadi atau email berkenaan keinginan berniqab.Seperkara yang harus kita yakini,PERCAYALAH akan segala ketentuan Allah SWT..andai berniqab adalah jalan terbaik buat kita, insyaAllah Allah pasti permudahkan jalan.

Persoalan berniqab "onn/off" yang sering diajukan pada ain.Ain bukanlah tokoh agama, pakar ilmuwan agama.Cuma seperkara ain ingin ingatkan pada diri ain sendiri dan sahabat semua.Usah terlalu memikirkan perkara berkenaan.

Perkara penting di sini adalah TETAPKAN NIAT KITA BERNIQAB, UNTUK APA BERNIQAB, UNTUK SIAPA KITA BERNIQAB, MATLAMAT JANGKA MASA PANJANG TUJUAN BERNIQAB itu sendiri.

Selain itu, banyakkan memohon petunjuk dari Allah SWT agar diberi kekuatan dan keteguhan dalam jalan yang kita pilih.Andai itu yang terbaik, yakinlah pasti satu masa nanti Allah permudahkan tanpa kita sedari.Tak perlu kita merungut dan mempersoalkan kenapa dan mengapa.

Wallahu alam

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian 


No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR