Sunday, October 28, 2012

SAAT-SAAT ITU...

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum, salam sejahtera buat sahabat NUR sekalian.Alhamdulillah bertemu kembali setelah sekian lama tidak mengemas kini perkembangan peribadi.InsyaAllah perkongsian bermanfaat dan berfaedah akan  cuba dinurkilkan di sini.

Alhamdulillah, hari ni genap 8 hari ain berhijrah ke KL bersama suami.Merantau ke negeri lain cuba mencari rezeki di sini, insyaAllah.

Segalanya berlaku dengan pantas dan keputusan kami untuk berhijrah ke sini, pernah dibincangkan sebelum ini.Namun, kuasa Allah SWT tanpa diduga kami berhijrah dalam masa yang singkat dan tanpa sebarang persediaan terutamanya dari segi kewangan.

Jauh di sudut hati sudah pasti ada rasa bimbang, namun perasaan itu dibuang jauh-jauh.Cuba pujuk hati ini agar tabah menghadapi segala ujian yang sedang atau bakal tiba dalam kehidupan ini.Jika fikirkan beban yang ditanggung, ramai lagi insan di luar sana yang lebih berat lagi tanggungannya.Apalah sangat dengan ujian kecil ini kan.

Alhamdulillah, hijrah ain dan suami turut dibantu oleh sahabat-sahabat yang penyayang dan sangat pemurah dalam membantu kami memulakan langkah di sini.Syukur pada Allah SWT atas izin NYA, atas rahmat dan kasih sayang NYA, ain dikirimkan oleh Allah dengan sahabat-sahabat yang pemurah.SubhanAllah.Hanya Allah saja yang dapat membalas jasa baik mereka.

Baru-baru ini ain membuka gerai jualan di Seksyen 7 Shah Alam Selangor, Alhamdulillah. Antara impian ingin menguruskan perniagaan sendiri luar dari skop alam maya. Sebagaimana sahabat sedia maklum, fokus barangan jualan ain adalah pakaian dan keperluan muslimah, dan insyaAllah dalam perancangan menambah koleksi pakaian buat kaum Adam dan kanak-kanak juga.Matlamat menyediakan pakaian dan barangan keperluan ibadah adalah fokus utama ain kini.

Mengimbas kembali saat-saat sebelum berhijrah ke KL, ain masih ingat saat ain membantu suami menyediakan juadah sarapan untuk jualan di pagi hari.Pernah satu ketika ain terduduk menangis setelah menyiapkan barangan jualan.Menangis bukan kerana sedih dengan nasib diri, tapi rasa kelegaan hadir hingga menitisnya air mata saat barangan yang ingin dijual ketika itu siap dibuat.

Setiap kali menyediakan juadah sarapan untuk jualan, ain cakap pada diri, ini adalah ibadah juga pada Allah SWT.Setiap titik peluh menyediakan juadah ini Allah akan balas, dengan syarat kita perlu ikhlas dalam penyediaan.Fikirkan makanan yang dimasak itu akan dijual dan dimakan oleh orang ramai, dalam fikiran ain ketika itu hanya fikir biar yang makan tu rasa kenyang dan berharap mereka yang keluar mencari rezeki tidak kelaparan di waktu pagi, insyaAllah.

Rasa sebak hadir saat mengenangkan saat-saat itu.Walaupun kini ain sudah mempunyai gerai jualan tetap di Shah Alam, namun ain takkan lupa saat-saat susah payah dalam langkah kehidupan ini.Jerih payah, pengorbanan yang perlu dihadapi hari demi hari, moga Allah kuatkan diri ini.



Ini gambar gerai jualan ain, masih banyak perlu diperbaiki.InsyaAllah perkembangan akan dikemas kini dari masa ke semasa.


Semoga diri ini terus tabah, semoga diri ini terus kuat dalam usaha memperbaiki amal ibadah hari demi hari.Semoga diri ini dapat menggembirakan insan-insan sekeliling walau adakala hati terluka, insyaAllah penawar hanya Allah yang Satu.




Ini alamat butik kecil ain dan suami, NUR AIN'Z BOUTIQUE:

NUR AIN'Z BOUTIQUE
EMPAYAR BAZAAR
KEDAI NO 22
JALAN PLUMBUM
N7/N SEKSYEN 7
40000 SHAH ALAM SELANGOR

Dijemput hadir ke gerai jualan ain di sini yea sahabat.Cukup sekadar ziarah pun tidak mengapa.

Mengenang kisah-kisah lalu, saat-saat lalu, dan akan datang yang belum pasti, segalanya ain serahkan pada Allah SWT.Selagi mampu, kita perlu terus berusaha.Jatuh dan bangunlah kembali, walau berkali-kali kita jatuh.Dari kejatuhan itu kita belajar untuk merangkak dan merangkak, insyaAllah satu masa nanti kita pasti boleh berdiri di kaki sendiri.Jangan lupa pada Allah yang Maha Pemberi.

Sampai di sini saja coretan kali ini, insyaAllah ada kelapangan ain singgah lagi di sini yea.

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian

Friday, October 12, 2012

BERDAKWAH MELALUI PENAMPILAN

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum, salam sejahtera buat sahabat Nur sekalian.Alhamdulillah bertemu kembali setelah sekian lama ain tidak berkesempatan mengemas kini coretan di sini.

Di sini ain ingin berkongsi luahan seorang sahabat berkenaan perihal abaya :

"assalamualaikum kak ain..ade cerita menarik pasal abaya yg sy beli kt kak ain..hati ni tersentuh bile ade kwn satu pjabat yg bukan beragama islam sgt tertarik dgn abaya yg sy pkai .. malahan die berpendapat sgt sopan dan cantik wanita yg mengenakan abaya..hati sy berbisik sedangkan mereka bukan beragama islam pn nmpak keindahan menutup aurat..ni kan sy yg memg lahir2 da memg beragama islam..betul kate org berdakwah bukan saje dgn kate2 malahan dgn penulisan,akhlak & pakaian."


SubhanAllah, Alhamdulillah, indahnya berdakwah melalui pakaian.

Ingatkan ain selalu terapkan dan nyatakan dalam penulisan di blog ain sebelum ini.Berpakaianlah demi mendapat redha Allah SWT.Berpakaian juga adalah ibadah, maka pakailah pakaian taqwa.

Mungkin kita bukan ustazah atau ustaz, bukan seorang penceramah yang hebat, namun harus diingat pada zaman Rasulullah SAW pun ramai yang kembali pada Islam kerana tertarik dengan perawakkan hebat Nabi Muhammad SAW.Maka kita juga perlulah mengikut cara Rasulullah SAW sampaikan ISlam.Misalannya melalui pakaian.

Wanita Islam khususnya, adalah menjadi kewajipan bagi setiap kita yang bernama wanita agar menjaga dan menutup aurat dengan sesempurna mungkin.Janganlah akibat ingin mengikut trend semata-mata maka hukum Allah sanggup dilanggari.

Luahan mesej yang ain kongsikan sebentar tadi itu adalah apa yang ain rasakan sebelum ini.Bagi yang pernah membaca kisah ain sewaktu ain masih baru mengenali Islam, ain juga mengalami krisis identiti diri.Krisis dalam menjalani kehidupan sebagai seorang wanita Islam, sebagai hamba Allah SWT.Kekeliruan di awalnya banyak mengajar diri ini, Alhamdulillah.

Sebagaimana orang yang masih belum menerima Islam nampak keindahan Islam melalui cara berpakaian, ain juga satu masa lalu keliru.Keliru melihat wanita Islam dengan pelbagai fesyen "muslimah" terkini. Hanya belajar melalui pemerhatian yang disangka telah menutup aurat, tetapi rupa-rupanya hanya "menutup aurat tapi bertelanjang". Astaghfirullah.

Mesej ringkas yang ain cuba tekankan adalah, tidak kira sama kita ini wanita ISlam atau lelaki Islam.Janganlah hanya meletakkan Islam di IC semata-mata.Praktikkan keindahan Islam dalam kehidupan seharian.Praktikkan Islam dalam perwatakkan, perlakuan, pergaulan, pertuturan mahupun dalam berpakaian.Semua itu adalah cerminan agama kita.Cerminan keindahan Islam pada mereka yang masih belum dapat menerima Islam.





Sekadar perkongsian ringkas dapat ain nurkilkan pada hari ini.Sebelum itu, ingin ain mohon maaf pada sahabat semua yang ada menghantar pertanyaan atau email peribadi.InsyaAllah ain akan balas setakat mana yang boleh.

Namun, persoalan yang sering ditanyakan adalah:

-bagaimana untuk istiqamah dalam hijrah
-bagaimana untuk istiqamah menutup aurat
-bagaimana ingin berniqab

InsyaAllah persoalan itu ain pernah jawab dalam coretan blog sebelum ini, mungkin ada sahabat yang tidak berkesempatan membacanya.Kebiasaannya ain akan jawab pertanyaan sahabat melalui tulisan di blog dengan harapan sahabat yang mengikuti blog ini bukan hanya yang bertanyakan soalan, malah yang mungkin ada persoalan yang sama dapat menerima jawapan ain juga.

Satu persoalan yang dijawab dan dikongsikan beramai-ramai adalah lebih bermanfaat bukan...Baiklah ain berikan link beberapa coretan yang berkaitan.

Berkenaan persoalan pertama, sahabat boleh ke link Hijrah

Berkenaan persoalan kedua, sahabat boleh ke link AURAT dan PAKAIAN

Berkenaan persoalan ketiga, sahabat boleh ke link NIQAB

Ini adalah antara 3 persoalan yang agak popular ditanyakan pada ain.InsyaAllah ain cuba kongsikan setakat mana ain mampu.

Cuma ada satu persoalan lagi yang ain masih belum membuat entri khas, iaitu berkenaan tempat belajar atau pusat pendidikan agama.InsyaAllah ain akan usahakan yea.

Salam perjuangan,
NUR AIN VIVIAN QUAKE ABDULLAH.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR