Friday, July 5, 2013

CORETAN PERJUANGAN

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.Salam sejahtera buat sahabat blog Nur sekalian.

Terlebih dahulu ain ucapkan ribuan terima kasih buat sahabat pembaca sekalian yang tidak putus-putus ziarah ke sini walau sejak akhir-akhir ini ain agak kurang membuat sebarang coretan.

Bagi sahabat yang mengikuti perkembangan ain sejak awal hingga kini sudah pasti sedia maklum ain kini telah berhijrah dari Melaka dan kini menetap di sekitar Rawang Selangor.

Alhamdulillah sudah 9bulan berlalu semenjak berhijrah ke sini.Di permulaan perpindahan ain dan suami ke sini, begitu banyak ujian, dugaan dan godaan yang perlu kami lalui.

Setiap rintangan yang dilalui dalam melayari kehidupan ini adakala dirasakan sungguh payah hingga ada ketika kami hanya mampu terduduk memikirkan keadaan kini.

Bertemu dengan pelbagai ragam, karenah manusia yang perlu dihadapi dari hari ke hari mematangkan kami dalam membuat tindakan dan keputusan.

SubhanAllah Alhamdulillah.Tatkala mengenang kembali saat-saat getir yang berlalu, kami kini mampu tersenyum kerana kepayahan yang dilalui itu akhirnya Allah permudahkan.Untuk merasakan nikmat kemanisan hidup maka kami perlu menelan kepahitan yang hadir.

Allahuakhbar Allahuakhbar Allahuakhbar.Sesungguhnya Allah Maha Besar atas segalanya.





Agak lama tidak membuat coretan berikutan diri ini sedang berusaha berdiri kembali dalam kehidupan.Bukanlah merajuk untuk membuat coretan, namun ketenangan diperlukan sebelum ain mula menulis kembali.Agak sukar menulis atau membuat sebarang catitan tatkala emosi lebih menguasai diri.

Seperti sahabat sedia maklum, ain mula bergelar surirumah tangga sejak 2 tahun yang lalu dan kini menjalankan perniagaan kecil dari rumah, tidak lagi membuka gerai jualan seperti dahulu.

Alhamdulillah bersyukur atas nikmat yang ada, walau kehidupan kami serba sederhana namun Allah limpahkan rahmat NYA pada kami agar terus tabah dan berusaha menjadi hamba NYA yang bersabar dan tidak sesekali berputus asa pada rahmat NYA.

Masih bertatih, masih merangkak berusaha menggapai impian dan matlamat kami dalam kehidupan ini.Mengimpikan kejayaan dan kebahagiaan bukan hanya di dunia, tetapi juga mengimpikan kejayaan serta kebahagiaan di akhirat kelak, insyaAllah.

Bebanan kehidupan takkan berakhir kerana dunia diciptakan untuk menggapai akhirat.Di dunialah tempat kita bercucuk tanam, menanam benih yang baik bakanya sebelum dituai di akhirat sana.

Nikmat mana lagi harus kita dustakan sedangkan Allah senantiasa memberikan nikmatnya setiap saat, setiap detik, setiap waktu dan setiap nafas yang kita hembuskan Allah Maha Mengetahui.Apalagi kita mahu?

Masih berusaha dan berusaha menjadi hamba NYA yang tahu erti bersyukur.Mari sahabat semua, kita sama-sama berusaha banyakkan rasa syukur dalam diri, kurangkan merungut, kurangkan mencela.Semakin banyak kita bersyukur, semakin tiada punya masa untuk merungut.Dan orang yang gemar merungut sebenarnya tidak mempunyai masa untuk bersyukur!

Nauzubillah..moga dijauhi dari sifat sebegitu.

Mulakan pada hari ini, saat ini, detik ini berubah ke arah kebaikkan, baik dari segi perlakuan, pertuturan, tindakan, pemikiran mahupun rasa hati.

Yea, hati amat sukar dikawal, amat sukar dijaga.Namun, banyakkanlah memohon pada Allah SWT agar ditetapkan hati dan iman kita agar sentiasa berada di landasan yang betul dan benar.

Esok, insyaAllah ain akan menghadiri kuliah di UIA Gombak seperti biasa dan insyaAllah esok ain dan para pelajar yang lain akan didedahkan dengan modul 3 berkenaan Islamic Ethnics.Apapun ain juga masih samar-samar dengan tajuk berkenaan.Maka dengan itu, harus berusaha untuk belajar dan belajar lagi.

Banyak perkara yang bermain di fikiran ini.Berhasrat untuk lebih aktif lagi dalam bidang dakwah, namun dalam berdakwah perlu adanya ilmu maka proses menyampaikan dakwah, menyampaikan mesej Islam akan lebih jelas dan mudah, insyaAllah.

Apapun semuanya dalam perancangan, diri ini hanya berusaha setakat mana yang mampu dan terdaya.Hanya Allah SWT Maha Mengetahui apa yang terbaik buat setiap hamba NYA di muka bumi ini.

InsyaAllah sampai di sini sahaja coretan kali ini.Mohon ampun maaf andai ada terkasar bahasa atau tulisan sepanjang kalian singgah di blog ain ini.Moga sedikit sebanyak ada manfaat yang diperoleh melalui catitan dari insan yang kerdil ini.

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian





4 comments:

  1. Selamat menyambut bulan ramadhan ain...

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan buat adik juga :D

    ReplyDelete
  3. Salam ain.bole minta email address?salam persahabatan dari saya.:)

    ReplyDelete
  4. Wa'alaikumussalam Salwa :)
    InsyaAllah boleh, ni email peribadi akak ye : nurainvivian@gmail.com

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR