Tuesday, July 30, 2013

RAMADHAN INI....

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.Salam sejahtera buat sahabat semua.

Alhamdulillah kita kini berada di minggu terakhir di bulan Ramadhan, insyaAllah.Ramadhan kali ini agak berbeza berbanding sebelumnya.Jika tahun-tahun sudah ain akan berpuasa dan berbuka di rumah mertua, malah solat terawih bersama ibu mertua, namun sebaliknya pada tahun ini.

Semenjak ain mendirikan rumahtangga pasti tidak ketinggalan berbuka dan berterawih bersama keluarga mertua di surau berdekatan.Suasana begitu meriah dan adakala mengundang rasa sayu dalam diri ini.

Berhijrah dan kini menetap di Selangor bersama suami, jauh dari keluarga di kampung, memberikan pengalaman yang berbeza. Jika dahulu memasak, berbuka dan berterawih bersama keluarga mentua di kampung, kini kami lebih berdikari di sini.

Pengalaman lalu mengajar diri ini agar lebih matang dan dewasa dalam membuat tindakkan dan keputusan.Urusan rumahtangga, urusan sebagai seorang isteri, urusan sebagai seorang hamba Allah yang masih serba kekurangan ini, membuatkan adakala ain banyak berfikir dan merenung jauh ke dalam diri ini.

10 tahun telah berlalu, bererti 10 Ramadhan telah pun dilalui.

SubhanAllah Alhamdulillah.

Perkara yang sering menggamit perasaan ini di bulan Ramadhan adalah kenangan sewaktu menunaikan solat Sunat Terawih secara berjemaah, tidak kira di masjid/surau.Perasaan sedih, rendah diri sebagai seorang hamba yang begitu kerdil, yang tidak punya apa-apa. Menyerah diri pada Allah Yang Maha Esa.

Allahuakhbar Allahuakhbar Allahuakhbar ...

Begitu hebat, begitu banyak Rahmat yang Allah SWT berikan di bulan mulia ini.

Apa erti puasa pada diri ini? Apa erti Ramadhan pada ain kini?

Jika dahulu ain hanya tahu Ramadhan adalah bulan menahan lapar dahaga, menahan dan mengawal nafsu diri, bulan digalakkan untuk meningkatkan amal ibadah dan sebagainya.




Ramadhan kali ini tidak seperti biasa, kini lebih berdikari.Jika tahun-tahun sudah ain berkesempatan bersolat sunat terawih secara berjemaah, namun kali ini lebih banyak dilakukan sendirian di rumah.Suatu pengalaman yang amat berbeza, menuntut mujahadah dan kekuatan mental/fizikal melakukannya sendirian di rumah.

Terdetik di fikiran, mungkin ini adalah tarbiyah dari Allah SWT andai ditakdirkan suatu masa nanti mempunyai anak-anak kecil dan tidak mampu untuk ke surau/masjid berdekatan di bulan Ramadhan untuk solat berjemaah.

Baru ain sedar, ain perlukan ilmu sebagai persediaan di masa depan.Tidak boleh terus bergantung pada orang lain semata-mata dan seharusnya sebagai seorang wanita dewasa yang diberikan akal fikiran untuk bertindak dan membuat keputusan. Hanya mengharapkan pertolongan dari Allah SWT.

Alhamdulillah Allah SWT berikan kesempatan pada diri ini untuk berada di bulan Ramadhan. Alhamdulillah, tanda Allah sayang dan masih berikan masa buat diri ini untuk perbaiki dan memperelok amal ibadah, insyaAllah.

Walaupun ain sudah mampu membaca Al-Quran, namun masih tiada kemampuan untuk menghabiskan bacaan keseluruhan Al-Quran di bulan yang mulia ini.Masih merangkak, bertatih dan masih perlukan bimbingan.

Allahuakhbar.. teguran Allah buat diri ini agar jangan melengah-lengahkan usia yang berbaki dalam mencari ilmu Allah SWT.

Bulan Ramadhan adalah bulan di mana kita perlu muhasabah diri kembali akan kekurangan, kelemahan, keburukkan diri.

Usaha sebaik mungkin memperelokkan amal ibadah terutama yang wajib dan seterusnya perlahan-lahan kita pertingkatkan amalan sunnah yang lain, insyaAllah.Itu yang ain sedang dan masih usaha perbaiki lagi dan lagi.

Kita kini berada dalam minggu terakhir di bulan Ramadhan.Gunakanlah sebaik mungkin masa yang berbaki ini untuk beribadah dan memperbaiki diri, perbaiki hubungan kita sebagai hamba Allah SWT.

Perbanyakkan solat dan sujud di sepertiga malam terakhir di bulan RAmadhan kerana Allah ta'ala.Tanamkan niat dan tekad untuk terus melakukan amal ibadah ini secara berterusan dan istiqamah walau berakhirnya Ramadhan.

Kuatkan semangat melakukan perubahan diri untuk Allah SWT dan mohonlah pada Allah SWT agar kita menjadi hamba NYA yang sebenar-benarnya.

Salam Ramadhan dan Salam Lailatul Qadar...

-Nur'Ain Vivian-





No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR