Wednesday, August 7, 2013

BERIBADAH NAMUN LEKA

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.Salam sejahtera buat teman-teman semua.

Ramadhan semakin jauh meninggalkan kita.Tahun ini adalah tahun ke-10 Allah berikan keizinan buat diri ini untuk berada di bulan Ramadhan.

SubhanAllah Alhamdulillah, Terima Kasih Allah..

Namun, dirasakan tidak cukup, dirasakan masih banyak kurangnya diri ini beribadah pada Allah SWT.Rasa tidak puas, rasa seperti inginkan Ramadhan ini berterusan lagi dan lagi.

Astaghfirullah, Allahuakhbar..

maafkan ain yea Allah.. maafkanlah diri ini yang lemah lagi hina dalam menghadapkan diri pada MU. Diri ini hamba yang kerdil, masih mengharapkan pengampunan walau berakhirnya Ramadhan.Diri ini masih mengharapkan tarbiah walau berakhirnya Ramadhan.

Masih terngiang-ngiang di telinga pesanan seorang ustaz/ustazah di IkimFM, maaf ain lupa siapa gerangannya.

Pesanan beliau, "boleh jadi kita beribadah namun leka dalam beribadah".





Allahuakhbar!
Pesanan yang benar-benar menyentap perasaan ini.Memang benar kata-kata itu, kita mungkin beribadah namun dalam kita menunaikan ibadah kita leka dan alpa kerana apa? Kerana terlalu yakin, kerana terlalu ego bahawa ibadah kita itu diterima Allah SWT. Kerana terlalu yakin maka kita merasakan semua amal ibadah kita pasti diterima Allah SWT dan tiada apa perlu dirisaukan.

Statement yang benar-benar menggoncang diri ini.Merenung, muhasabah kembali sejauh mana tahap keimanan kita pada Allah SWT.Sebanyak mana telah kita beribadah pada Allah, adakah ibadah kita lakukan itu sudah cukup dan sudah 'gerenti' kita dijamin syurga Allah?

Tidak sahabatku, jangan terlalu yakin.Siapa kita untuk menilai atau menghukum siapa yang layak untuk ke syurga Allah. Sedangkan ilmu yang ada pada kita kini amatlah cetek.Diibaratkan ilmu kita ini hanyalah seperti setitis dakwat hitam di atas kertas putih. Masih cetek dan masih nipis jika dibandingkan dengan ilmu Allah SWT yang begitu luas melebihi luasnya langit dan bumi.

Mari sahabatku, kita sama-sama ingatkan diri.Niatkan dalam diri , mohon pada Allah SWT agar kita ditetapkan iman, mohon pada Allah SWT agar hati kita dipegang Allah kuat-kuat agar sentiasa dalam landasannya.Niat mohon pada Allah SWT agar ibadah kita lakukan selama ini diterima NYA.

Niat moga diizinkan Allah SWT untuk kita bertemu lagi di Ramadhan akan datang dan moga-moga kita adalah insan yang lebih baik dari sekarang ini.

Banyakkan berzikir mengingati Allah SWT dalam perbualan harian, berfikir tentang Allah, ada rasa bimbang dan risau tentang agama, ada rasa risau terhadap umat Islam disekeliling dan seluruh dunia.

Ya Allah moga diri ini dan kita semua usaha lagi jadi hamba Allah sebaik mungkin.





Sedikit perkongsian, Alhamdulillah sebulan sebelum Ramadhan ain dilamar pihak editor majalah Era Muslimah untuk ditemuramah, berkongsi pengalaman diri sebelum dan selepas Islam.

Kisah yang dinurkilkan di dalam majalah telah diringkaskan dari kisah asal.Namun apapun semoga ianya masih dapat memberi manfaat dan inspirasi buat insan-insan yang membacanya, insyaAllah.

Salam Aidilfitri ain ucapkan, selamat kembali pada Fitrah,
Nur'Ain Vivian




No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR