Friday, August 16, 2013

PERJALANAN INI....

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.Salam sejahtera buat sahabat semua.Semoga senantiasa dalam lindungan Allah SWT.

Ketika mula membuat coretan ini, waktu menunjukkan jam 12am.Saat di mana ramai diantara kita telah terbuai dalam mimpi yang lena.

16/8/2013, kira-kira 2 bulan 4 hari sahaja lagi maka genaplah setahun ain berhijrah dan menetap di sekitar KL/Selangor.

Pelbagai kenangan manis, kisah suka duka, pahit getir dilalui sepanjang berada di sini.Ada ketika bergembira, ada ketika berduka cita hingga mengalirkan air mata.Namun semua itu sama sekali tidak mematahkan semangat dalam diri ini.Setiap ujian itu adalah nikmat bagi ain untuk mendapatkan pengalaman berharga dalam kehidupan ini.

Tarbiah langsung dari Allah SWT sama sekali tidak boleh disangkal mahupun ditolak kerana ianya adalah suatu ketetapan yang telah ditentukan NYA.Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu kejadian itu melebihi hamba NYA yang kerdil ini.

Di awal ain berhijrah ke sini bersama suami adalah untuk memulakan kehidupan baru dan meneruskan langkah di dalam dunia perniagaan.Tidak dapat bertahan lama dan akhirnya kembali berurusniaga secara alam maya hinggalah yang terkini membuat jualan dari rumah [mini butik].

Suami yang juga memiliki minat yang sama iaitu berniaga, kembali semula bekerja bagi menampung kehidupan kami di sini. Atas belas ehsan seorang sahabat yang memberikan kami peluang meneruskan kehidupan di sini, takkan pernah kami lupakan.Walau kini tidak lagi rapat seperti dahulu, ain masih mengenang jasa sahabat ini sekeluarga.Moga Allah SWT merahmati dirinya dan keluarga.

Ramadhan telah pun berlalu dan kini kita semua sudah berada di bulan Syawal.
Seperti ain nyatakan sebentar tadi, kira-kira 2 bulan 4 hari dari sekarang maka genaplah setahun ain menetap di sini.

Alhamdulillah, Allah SWT mudahkan jalan ain dalam mencari ilmu Allah SWT.Jika dahulu di kampung halaman[Melaka] ain berkesempatan mengikuti pengajian di salah sebuah madrasah selama sebulan, di sini ain dibukakan jalan untuk menyambung pengajian di UIA GOmbak.

Mengikut perkiraan, masih berbaki 8 sesi kelas lagi dari sekarang iaitu kira-kira masih berbaki 2 bulan lagi untuk ain habiskan pengajian di UIA.

SubhanAllah sungguh cepat masa berlalu.Walau kelas yang diadakan amat singkat, namun sedikit sebanyak membantu ain memahami perkara-perkara asas dalam Islam dan yang perlu seorang muslim ketahui.

Kini, suatu lagi peringkat ujian perlu dilalui.Yea, menguji kekuatan, kesabaran dan ketabahan diri dan kemampuan diri dalam menghadapinya.

Alhamdulillah masih mampu berada dalam keadaan tenang tanpa rasa gelisah seperti dahulu.Jika dahulu diri ini mudah menjadi tidak tentu arah, mudah melenting, kini tidak lagi.Alhamdulillah atas segalanya.

Beberapa perkara perlu dipertimbangkan saat ini.InsyaAllah, dengan izin Allah SWT ain dan suami akan berhijrah sekali lagi dan dengan harapan hijrah ini adalah hijrah yang memberikan sinar dalam kehidupan kami sekeluarga.

Beban kehidupan hanya mereka yang melaluinya sahaja akan memahami lebih daripada orang-orang sekeliling.Maka, ain merasakan tidak perlu terlalu berasa hati atau terkilan jika timbul pelbagai andaian atau tohmahan negatif selepas ini.

Semuanya masih dalam perancangan dan sedang diusahakan. Bukan melarikan diri dari masalah, sebaliknya mencari jalan menyelesaikan masalah, insyaAllah.Jika ini yang terbaik maka, inilah jalan yang bakal kami tempuh.

Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba NYA.Allah Maha Mendengar keluhan hati hamba NYA ini.Allah SWT tahu inilah yang terbaik, yea insyaAllah.

Moga hijrah kali ini dapat mendekatkan ain dan suami pada Allah SWT.Semoga kami dapat manfaat dari hijrah ini untuk dunia dan akhirat.Semoga hijrah ini membawa kejayaan buat kami di dunia mahupun akhirat, insyaAllah.

Teringat perbualan ain bersama suami siang tadi.Suami kata, " awak ada cita-cita nak dicapai di sini, nak ada butik jualan di sini.."

Ain tersenyum dan katakan pada suami, " saya tak harap tu semua, impian saya yang utama nak berjaya di akhirat.Apa guna berjaya di sini andai soal akhirat saya abaikan? dunia ni sementara sahaja, takkan ke mana..semua ni sementara, saya nak akhirat.."

Lebih kurang begitulah perbualan diantara kami suami isteri.Untuk berjaya di dunia dan akhirat maka kita perlu dekatkan diri pada Allah SWT.Kita tak perlu nak buru dunia, bila kita buru Allah, insyaAllah semua akan datang pada kita tanpa kita minta.

Ain akui, masih banyak kekurangan yang perlu kami perbaiki dalam masa segera kerana takut, bimbang andai umur yang berbaki ini hanya tinggal beberapa ketika sahaja lagi.Cukup-cukuplah fikirkan hal dunia hingga melalaikan soal akhirat.Kesannya semakin banyak masalah hadir tanpa penyelesaian.

Nah! Teguran dari Allah SWT buat ain dan suami.Sehebat manapun usaha kami, setabah manapun kami dalam usaha perbaiki kehidupan ini , andai tidak mengutamakan Allah SWT, keputusan akhirnya pasti rapuh, pasti hasilnya tidak akan berjaya.Itulah akibatnya!

Alhamdulillah, Allah masih sayang dan atas kasih sayang itulah Allah SWT masih bukakan jalan buat kami.

SubhanAllah Alhamdulillah Allahuakhbar!

Buat sahabat yang menjadi pembaca setia mahupun 'silent reader' di blog Nur ini, mohon ampun maaf kerana tanpa sedar ain mungkin ada melukakan hati sahabat tidak kiralah melalui penulisan dan sebagainya.

Bagi yang banyak membantu ain sepanjang perjalanan kehidupan ini, jutaan terima kasih ain ucapkan atas ehsan, kasih sayang anda semua selama ini.Atas izin Allah kita dipertemukan, Alhamdulillah.

Salah satu perkara yang masih dalam usaha ain kini adalah dalam melunaskan segala hutang dan bebanan. InsyaAllah ain masih ingat dan berniat untuk lunaskan segalanya sebelum diri ini menutup mata untuk bertemu Ilahi.Tidak sesekali diri ini ingin mengelak atau melarikan diri.

Moga Allah SWT permudahkan segalanya.Moga Allah SWT izinkan diri ini untuk selesaikan segalanya agar perjalanan ain ke dunia seterusnya dipermudahkan, insyaAllah aamiin.

InsyaAllah moga bertemu di coretan seterusnya.Mohon doa jua daripada sahabat semua semoga apa yang diusahakan ini membuahkan hasil dan semoga hijrah kali ini memberikan kebaikkan buat ain dan suami, insyaAllah.

Hanya mengharapkan redha Allah SWT .. cukuplah Allah buat diri ini.

Alhamdulillah atas segalanya.

Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian



Foto kenangan di pagi raya




No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR