Friday, September 6, 2013

"SAHAJA AKU MENULIS KERANA ALLAH TA'ALA"

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.Salam sejahtera buat sahabat ain kasihi sekalian.Semoga sahabat semua senantiasa dalam lindungan dan rahmat Allah SWT, aamiin.

SubhanAllah Alhamdulillah.. begitu cepat masa berlalu.Hari berganti hari, tahun berganti tahun, mengimbau kembali kali pertama menulis blog adalah sekitar Jun 2010. Kiranya sudah 3tahun berlalu dan alhamdulillah masih diberikan akal fikiran dan kekuatan untuk menulis, semuanya dengan izin Allah SWT.

Sebelum ain teruskan, buat sahabat-sahabat yang ada mengirim email kepada ain, insyaAllah ain akan balas dalam masa terdekat ini.Mohon maaf andai ada diantara kalian yang menanti terlalu lama balasan email daripada diri ini.

Terima kasih pada sahabat semua yang pernah mengirim email pada diri ini.Kiriman kalian sungguh bermakna dan salah satu dorongan untuk diri ini untuk terus menulis berkongsi pengalaman dan apa sahaja yang boleh memberikan manfaat buat diri ini dan orang-orang sekeliling, insyaAllah.

Dari kiriman-kiriman ini, ain belajar dan selami serta yakini bahawa setiap daripada kita yang mengakui adanya Allah SWT, pasti akan diuji.Tidak kiralah ujian kecil atau besar, sebagai hamba NYA kita takkan lari dari saat diuji.

Ada diantara kita diuji dengan perasaan, ada diantara kita diuji dengan kesempitan hidup, ada diantara kita diuji dengan masalah kekeluargaan, perhubungan, persahabatan dan sebagainya.Apabila diamati dan direnung kembali, inilah warna-warni kehidupan.

Dengan ujian yang hadir itulah yang akan mematangkan kita pada masa depan.Dengan ujian yang dihadiahkan itulah Allah SWT sedang mendidik kita mengenal diri sendiri.Dengan ujian itulah juga Allah SWT sebenarnya sedang mendidik hati hamba NYA dalam bersabar, bertakwa dan bertawakal pada NYA dengan sebenar-benarnya.

Seperkara ain sedar, fahami dan pelajari.

Setiap daripada kita pasti mempunyai keinginan, impian dan hasrat hati yang ingin dicapai dan dihajati.Bertahun-tahun kita berdoa, bertahun-tahun kita berusaha dan bersabar. Bertahun-tahun kita menanti agar apa kita inginkan itu Allah makbulkan.

Sering kita dengar bahawa apa kita inginkan tak semestinya Allah beri, malah Allah berikan apa yang perlu buat kita pada ketika itu mengikut saat dan waktu yang telah ditakdirkan NYA.

Namun, adakah kita bersungguh-sungguh inginkan apa yang kita hajatkan? Benarkah kita bersungguh-sungguh berusaha mencapai matlamat yang kita inginkan?

Tanyalah pada diri sendiri.

Kita ingin menjadi hamba Allah yang beramal soleh, kita ingin mencapai dan mengharapkan agar Allah redha dengan kita. Namun, sejauh mana usaha kita, sejauh mana kesungguhan kita menggapai redha Allah SWT?

Persoalan ini jugalah ain tujukan buat diri ini.Ain juga seperti kalian, hamba Allah yang lemah lagi hina yang sering melakukan kesilapan walau telah diuji berkali-kali.

Renungkan kembali, muhasabah diri selalu dalam segala perbuatan, perlakuan, pertuturan, pendengaran dan pemikiran kita sehari-hari.Adakah mencerminkan keperibadian seorang muslim atau sekadar muslim pada kad pengenalan semata-mata.

Apa ain nyatakan ini juga adalah peringatan buat diri ini.Menulis dan menasihati diri sendiri sebelum menasihati orang lain.

Allah Maha Pengasih Allah Maha Penyayang, lagi Maha Pendengar yang baik dan sudah pasti mendengar rintihan hati setiap hamba NYA.Allah tidak zalim, malah kita yang menzalimi diri sendiri.

Mulakan saat ini, detik ini, hari ini bersungguh-sungguh dalam beramal, bersungguh-sungguh dalam mengerjakan kebajikkan, bersungguh-sungguh menuruti dan mentaati perintah Allah SWT serta menjauhi segala larangan NYA.

Usah terus hidup beralasan, untuk apa lagi kita beralasan dalam berbuat amal kebaikkan.Untuk apa lagi kita tangguhkan amal ibadah kita andai kita benar-benar inginkan Allah redha dengan kita.

Sememangnya kita manusia yang dijadikan suka beralasan, namun Allah SWT kurniakan kita nikmat akal yang waras untuk berfikir dan bertindak serta membuat keputusan.

Apalagi kita inginkan dalam kehidupan ini.Apalagi jika bukan kasih dan cinta dari Allah SWT.

Dunia ini adalah penjara buat orang mukmin, kehidupan akhirat adalah waktu untuk kita bersenang lenang dan kebahagiaan yang kekal abadi.Itulah kata-kata ingatan daripada Ustaz Imran [mudir madrasah] yang masih terngiang-ngiang di telinga dan fikiran ini.

Tatkala diri ingin membuat perubahan ke arah kebaikkan, tatkala diri ingin berhijrah ke arah yang positif, tatkala diri inginkan kasih cinta Allah SWT dengan sebenar-benarnya, maka tanamkan tekad yang kuat, tanamkan azam dalam diri apa kita ingin capai dalam kehidupan ini sebelum bertemu Allah SWT.

Teruslah beramal soleh, teruslah berusaha melakukan perubahan walau sebesar zarah sekalipun.Bukan pujian manusia yang ingin diraih, namun raihlah kasih Allah SWT pada kita.Moga-moga di akhir waktu kita dalam cinta Allah SWT, insyaAllah aamiin.

Semoga kita mati dalam keadaan dapat mengucapkan kalimah tauhid, semoga kita ditempatkan dikalangan orang-orang soleh solehah, semoga kita semua masuk syurga Allah tanpa hisab, aamiin.

Buat diri ini dan sahabat semua yang sedang diuji, akan diuji, bakal diuji, usah patah semangat mahupun berputus asa terhadap Rahmat Allah SWT.

Jadikan setiap detik kehidupan ini sebagai saat manis dari Allah SWT.Walau getir sekalipun musibah menimpa, ucapkan syukur pada Allah SWT kerana memilih kita untuk diuji.Sesungguhnya saat diuji itu adalah saat dan tanda bahawa Allah sayang dan dekat dengan kita. Allah inginkan kita agar sentiasa mengingati NYA dalam setiap detik waktu dalam kehidupan ini.




Salam Perjuangan,
Nur'Ain Vivian


2 comments:

  1. Terima kasih ukhti Ain atas nasihat dan penulisan ini. Saya cukup tersentuh dengannya. Moga-moga Allah kuatkan iman, teguhkan aqidah kita dan istiqomah dalam mencari redhaNya.

    Salam ukhuwah;
    Nordiyana Jamal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bismillahirrahmanirrahim.
      Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Diyana.

      Terima kasih sudi membaca nurkilan kecil ini.Moga memberi manfaat buat diri ini dan kita bersama.Moga Allah beri kita kekuatan hingga akhirnya.aamiin.

      Salam perkenalan.
      nurainvivian

      Delete

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih pada semua yang sudi meluangkan masa membaca blog ain. Pendapat / pandangan anda amat ain hargai..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SAHABAT NUR

SAHABAT NUR